Vi provkör både Polestar 3 och Polestar 4
Carl Undéhn
21 maj 2024
2024 blir ett viktigt år för Polestar som snart börjar leverera först Polestar 3 som några månader senare följs av Polestar 4. Två nya modeller som breddar tillverkarens utbud från dagens enda modell – Polestar 2 – till att då utgöras av tre.
För att ta reda på mer vad Polestar nu är på väg att erbjuda åkte vi till Spanien för att ta en närmre titt.
Hallå där Carl, du är visst nere i Spanien och provkör Polestar?
– Det stämmer och då både Polestar 3 och Polestar 4. Efter att de fick skjuta upp trean på grund av mjukvarustrul kommer nu båda modeller ut i år. Vilket också gör det här till ett ytterst viktigt år för Polestar som med det går från att sälja endast en till tre modeller.
Viktiga modeller låter det som. Är den ena av dem kanske viktigare än den andra?
– Det fyller både en viktig position i etableringen av märket Polestar som i alla fall vad de själva beskriver som en “tillverkare av lyxiga elektriska prestandabilar”. Förra året sålde de 54.600 bilar, år 2025 år målet att sälja minst 150.000 bilar. Så för att få upp volymerna i försäljningen är ändå Polestar 4 den viktigaste av de båda. Den kostar från 700.000 kronor för den bakhjulsdrivan Long range-versionen med 272 hästkrafter och en räckvidd på 61 mil.
Är det inte Polestar 4 som saknar fönsterrutan bak? Hur känns det då att sitta där, lite som att kliva in i en grotta?
– För att kunna göra en så slank coupesuv som möjligt med rejält sluttande taklinje valde Polestar en konstruktion utan fönsterruta baktill. Det kompenseras med ett stort panoramaglastak som går hela vägen bakom huvudet på baksätespassagerarna. Så det är ljust och luftigt där.
Kul, hur är de båda bilarna att köra då?
– Det får jag tyvärr inte säga ännu för det råder så kallat embargo kring körupplevelserna. Så ni måste hålla er ytterligare ett tag till. Men håll koll på elbilen.se för där och i kommande nummer av Elbilen kommer ni kunna läsa om både Polestar 3 och Polestar 4.