Här är leasingpriserna för elkombin MG5 – vi provkör!

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 apr 2022

Redaktionschefen Lotta Hedin är ute och testar MG:s senaste elbil MG5, en modell som lanseras som ”världens första helektriska kombi”. Porsche håller kanske inte med och pekar på Taycan Cross Turismo och aktuella Taycan Sport Turismo.  

Men med ett pris som börjar på 419 900 kronor är det i alla fall klart att MG5 befinner sig på en helt annan prisnivå än Porsche. För det får du versionen Luxury där det ingår bland annat 17-tumsfälgar, döda vinkel-varnare och 360 graderskamera. Batteriet är på 61,1 kWh som ger MG5 en räckvidd på 38 mil enligt WLTP. Bilen kan snabbladda med 87 kW, vilket är långsammare än de flesta andra aktuella elbilar, och till 80 procent ska ta 40 minuter.

Mer intressant än inköpspriset är för många är kanske leasingkostnaden. MG:s första modell i Sverige, elsuven MG ZS EV, lanserades med leasing från rekordlåga 1 990 kronor i månaden och nu släpps priserna för MG5.

Det börjar på 2 695 kronor i månaden för den som tecknar upp sig på 36 månader. I det ingår 1 000 mil om året. Den som kör mer kan lägga till 150 kronor i månaden för 1 500 mil, eller 350 kronor i månaden för 2 000 mil per år.

Vill du binda dig för en kortare tid på 24 månader ökar kostanden till 2 835 kronor i månaden, inklusive 1 000 mil per år.

Så Lotta, vad får man för priset?

– Man får en rejäl bil som känns välbyggd och genomtänkt. Det känns också som att de har tagit till sig av de synpunkter som kom på förra modellen MG ZS EV och nu har tagit ett steg upp vad gäller kvalitet. Så det är mycket bil för pengarna, men kanske mer förnuftig än rolig.

Hur ser det ut med utrustning och tillval?

– Den har Apple Car Play, via sladd, och det finns tre körlägen: Eco, Comfort och Sport. Den kommer i fyra lackfärger och idag säljs endast versionen Luxury. Men enligt MG kan det bli aktuellt att börja sälja Comfort med lägre utrustningsnivå – och lägre pris – nästa år.

– Men innan det antyddes det om den nya mindre elbil som MG visat teaserbilder på är väg till Sverige. Förhoppningen är att den kommer redan i slutet på året.

Laddningen och räckvidden då?

– Det låga priset kommer med några kompromisser. Räckvidden är 38 mil enligt WLTP. Men det finns ingen värmepump så du får nog räkna med omkring 25 mils verklig räckvidd i temperaturer kring nollan. Och den ska kunna ladda med 87 kW vilket är en låg effekt idag. När jag körde från västkusten till östkusten laddade jag två gånger och kom aldrig upp över 60 kW.

”Världens första helektriska kombi” eller inte, hur är lastutrymmet?

– Det är en klassisk kombi. Den ser ut som en kombi och har ett lastutrymme på 479 liter. Det är inte gigantiskt men verkar bra, även om vi inte har hunnit testa det med barnvagnar och golfbagar och allt ännu. Men det ska göras inför testet som ni kan läsa om i kommande nummer 4 av Elbilen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!