Annons:

Vill hjälpa Europa – Kinas batterijätte sträcker ut en hand

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 okt 2025

Den som följer nyheter om elbilar har säkert stött på de fyra bokstäverna CATL. Bakom dem döljer sig namnet Contemporary Amperex Technology Co., Limited, det kinesiska företag som med råge är värdens största tillverkare av batterier till elbilar. Under årets första sex månader hade CATL en global marknadsandel på 38 procent, och är med det […]

Den som följer nyheter om elbilar har säkert stött på de fyra bokstäverna CATL. Bakom dem döljer sig namnet Contemporary Amperex Technology Co., Limited, det kinesiska företag som med råge är värdens största tillverkare av batterier till elbilar. Under årets första sex månader hade CATL en global marknadsandel på 38 procent, och är med det en bra bit före tvåan BYD, som hade en marknadsandel på 18 procent.

Här i Europa är marknadsandelen för CATL ännu större, 45 procent. Dominansen från CATL och andra kinesiska batteritillverkare lyfts ibland som ett argument mot batteritillverkning i Europa, då konkurrensen anses vara för hård. Lite oväntat meddelar CATL nu att de kan tänka sig att hjälpa europeiska företag att bygga upp en egen batteriproduktion. Till Financial Times säger Matt Shen, chef för CATL i Europa, att marknaden här är tillräckligt stor för att den ska rymma flera batteritillverkare.

2023 öppnade CATL sin första europeiska fabrik i östra Tyskland.

CATL kan därför tänka sig att hjälpa batteritillverkare i Europa med utmaningar i leveranskedjan samt att komma i gång med storskalig produktion för att kunna sälja sina batterier till konkurrenskraftiga priser. Konkret vilken hjälp det skulle kunna handla om nämns inte. Uttalandet är också oväntat då den kinesiska regeringen infört regler som ska hindra utbyte av teknik och utrustning för avancerad batteritillverkning.
– Vi beholder arbeta tillsammans för att klara omställningen till eldrift, citeras Matt Shen av tidningen.

Uttalandet kommer också efter att CATL visat ökat intresse för vad de ser som europeiska kunders behov. Under bilmässan IAA presenterade förtaget två versioner av sitt LFP-batteri Shenxing speciellt framtagna för den europeiska marknaden. Versionen Shenxing Pro Super-Fast Charging ger en räckvidd på knappt 70 mil och kan ladda 48 mils räckvidd på 10 minuter. Den senaste varianten av Shenxingbatteriet i Kina kan däremot ladda 52 mils räckvidd på fem minuter. Det skulle nog vi européer inte heller ha något emot.

Det andra europabatteriet har det långa namnet Shenxing Pro Super Long Life & Long Range Battery som ger en räckvidd på 76 mil och lovas hålla i 100.000 mil. Dessutom ska det förlora endast 9 procent av sin kapacitet efter 20.000 mil.

CATL har redan en fabrik i Europa i Tyskland och bygger en andra i Ungern.