![](https://images.ohmyhosting.se/ngxsuQpyx-lQOv_KVv2XPLliqw8=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FJiPace.jpg)
Vilseledande reklam för Jaguar I Pace – fälls av RO
![Lotta Hedin](https://images.ohmyhosting.se/Zsq6DchVX3nP9VD9BNnoviOYb74=/108x108/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FLotta-kopiera.jpg)
Lotta Hedin
5 okt 2020
”Jaguar I-Pace – En rymlig suv utan utsläpp”. Så löd rubriken i en annons som publicerades på nyhetssajten Omni.se. Annonsen anmäldes till Reklamombudsmannen, RO, som nu konstaterat att den innehåller ett vilseledande miljöpåstående och strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
![](https://www.elbilen.org/wp-content/uploads/2020/05/Sk%C3%A4rmavbild-2020-05-11-kl.-11.28.32.png)
Den som anmälde reklamen tvivlade på att Jaguar kan tillverka en bil utan utsläpp, och pekade på att ”metaller, plaster, färger och batterier – allt genererar utsläpp vid tillverkning.”
Annonsören BC Sweden AB menar att syftet vara att informera om att annonsören har en helt eldriven bil, Jaguar I-PACE, vilken vid körning genererar noll avgasutsläpp.
Efter att företaget fått kännedom om anmälan ändrades rubriken från ”utan utsläpp” till ”utan avgasutsläpp”. Enligt BC Sweden hade den ursprungliga rubriken sitt ursprung i en europeisk kampanj vid namn ”zero tailpipe emission”, vilket företaget i efterhand insett skulle ha översatts till ”avgasutsläpp vid körning”. Förutom att ändra rubriken la man också till en bränsledeklaration.
En rättelse i efterhand är i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig, skriver Reklamabudsmannen.
Reklamombudsmannen som finansieras av reklam, annons- och mediebranschen, utdömer inte några sanktioner i form av avgifter, skadestånd eller böter. Syftet är att offentliggöra reklam som strider mot reglerna.