/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FSkoda-Vision-O-05.jpg)
Vision O – så tänker sig Skoda kommande eldriven Octavia
Carl Undéhn
9 sep 2025
Skodas storsäljare Octavia ska komma som elbil och då även som en elkombi. När är ännu oklart, men under IAA i München visar nu Skoda hur de tänker sig att bilen kan se ut med det nya konceptet Vision O. Och även om det inte var så länge sedan som Skoda lanserade designspråket Modern Solid, […]
Skodas storsäljare Octavia ska komma som elbil och då även som en elkombi. När är ännu oklart, men under IAA i München visar nu Skoda hur de tänker sig att bilen kan se ut med det nya konceptet Vision O. Och även om det inte var så länge sedan som Skoda lanserade designspråket Modern Solid, som vi bland annat ser hos Elroq och uppdaterade Enyaq, visar Skoda med Vision O nu en vidareutveckling av det.

Resultatet är än mer avskalat, både på in- och utsidan. Den 4,85 meter långa karossen utgörs av klara linjer med minimalistiskt utformade detaljer som smala strålkastare både fram och bak. De stora släta ytorna på sidan med infällda dörrhandtag bidrar till ett solitt intryck. Men den strama formen ska enligt Skoda också bidra till att sänka luftmotståndet och med det öka räckvidden. För det finns det också aktiva lameller i fronten och luftkanaler på sidan som för luftströmmarna till hjulhusen.

Enligt Skoda har Vision O utvecklats med målet att ta fram ett nytt koncept för interiören där förare och passagerare ska stå i fokus. Som exempel nämns ett bagage som sväljer 650 liter och en i övrigt mer minimalistisk design jämfört med tidigare som också ska bidra till mer utrymme.

Det innebär en luftig insida med svävande mittkonsol med två laddplatser för mobilen, en horisontellt utformad instrumentbräda där det hittas en stående pekskärm och under vindrutan en 1,2 meter bred smal skärm kallad Horizon Display. Vad som visas på den kan anpassas och är tydligt att se både för förare och passagerare. Belysningen på insidan anpassas automatiskt efter ljuset utanför bilen och i alla fall hos konceptet finns det också ett kylskåp.

Serieversionen av Vision O kommer enligt Skoda först efter 2030 och då på en ny plattform från ägaren Volkswagen. Det låter som den försenade plattformen Scalable Systems Platform, SSP, som egentligen skulle lanserats nästa år med flaggskeppsmodellen Trinity, men som på grund av utdragen utveckling nu väntas komma tidigast 2028. Några tekniska detaljer kring vad vi kan vänta oss för effekt hos motorerna eller räckvidd finns därför ännu inte. Däremot kan vi räkna med snabbare laddning än hos dagens modeller från Skoda då SSP-plattformen kommer använda 800-voltsteknik.