Volkswagen börjar bygga sin andra batterifabrik i Spanien
Carl Undéhn
20 mar 2023
Volkswagen har inlett bygget av sin andra gigafabrik för celltillverkning i spanska Valencia. Enligt Volkswagen betyder fabriken 3 000 nya jobb, samt indirekt ytterligare 30 000 arbetsplatser hos spanska underleverantörer.
Formellt är det PowerCo, Volkswagens dotterbolag för batteritillverkning och energilösningar, som kommer driva fabriken.
– Vi vill göra PowerCo till en global aktör inom batteribranschen och bana väg för bättre mobilitet med hållbart tillverkade battericeller. Gigafabriken i Valencia är en viktig milstolpe i detta avseende, säger Thomas Schmall från Volkswagens styrelse med ansvar för teknik och PowerCo.
När planerna på fabriken utannonserades hette det att den ska drivas med grön el från en egen solcellspark.
Fabriken ska tillverka Volkswagens nya så kallade ”enhetscell” som ska användas till volymmodeller. Produktionen där borde därför spela en viktig roll för nyligen visade kommande modellen ID. 2all som ska byggas i Spanien och få ett pris från 25 000 Euro, omkring 280 000 kronor.
När den spanska fabriken står klar 2026 kommer den ha en årskapacitet på 40 GWh, en siffra som ska kunna höjas till 60 GWh per år.
Det kan jämföras med Northvolts fabrik i Skellefteå som har höjt produktionsmålen från 40 till 60 GWh per år. En stor orsak till det var att Volkswagen, som äger 20 procent av den svenska batteritillverkaren, ökade sina investeringar i Northvolt och lade en order på batterier för 14 miljarder dollar under en tioårsperiod.
Vid presentationen av ID. 2all underströk Thomas Schäfer, chef för märket Volkswagen, samarbetet med Northvolt.
Men det räcker inte för Volkswagen som planerar sex egna gigafabriker i Europa. Efter att bygget av batterifabriken i tyska Salzgitter inleddes förra året blir anläggningen i Valencia den andra av de sex.
Nästa väntas hamna i östra Europa. Men för tillfället satsar Volkswagen i stället på en batterifabrik i Kanada. Genom det kommer tillverkarens bilar kunna ta del av de amerikanska subventionerna av elbilar som kräver att en viss andel komponenter har tillverkats i Nordamerika