Volkswagen börjar uppdatera ID.3 och ID.4 over the air
Carl Undéhn
5 jul 2021
Idag börjar Volkswagen med sin första stora uppdatering over the air, OTA, för deras elbilar i ID-familjen. Det handlar om mjukvaran ”ID.Software2.3” som ska skickas ut under den kommande månaden. Den ska innehålla bland annat förbättringar av infotainmentsystem och head up-displayen samt bättre igenkänning av omgivningen för att ställa in ljuset.
Men det är inte alla som kan ladda ned uppdateringen. I ett första steg skickas den ut till medlemmar i ”First Movers Club”, alltså de som var snabba på att lägga en beställning på ID.3.
Först senare kommer även alla andra som äger en ID.3 eller ID.4 kunna ladda ned uppdateringen. Efter det vill Volkswagen komma med nya uppdateringar fyra gånger om året.
För att kunna ladda ned uppdateringar krävs också att bilen har mjukvaran 2.1 som sitter i modeller som levereras idag. Äldre bilar måste däremot in till service för att först få det installerat.
Att kunna uppdatera – och förhoppningsvis förbättra – existerande modeller med trådlösa uppdateringar är något som flera tillverkare erbjuder idag.
Silke Bagschik, ansvarig för marknadsföring av elbilar hos Volkswagen, menar ändå att de trådlösa uppdateringarna är något som skiljer Volkswagen från andra volymtillverkare.
–Med ID-modellerna kan vi uppdatera alla datorer i bilarna. Vi kan göra mer än bara bugggfixar och förbättra infotainmentsystemet och även påverka energieffektivitet och saker som räckvidd och laddningstid, säger Silke Bagschik.
En fördel med bilar på MEB-plattformen är den centrala datorn ICAS som kan kontrollera bilens 35 styrenheter, vilket underlättar vid uppdateringar.
Hon beskrev även lite mer om hur uppdateringen går till. Den och kommande trådlösa uppdateringar kan endast laddas ned över 4G när du kör, inte när bilen står parkerad.
När nedladdningen är klar får du ett meddelande på skärmen med information om vad som eventuellt måste göras för att genomföra den, till exempel stänga av ljuset.
Volkswagen har sagt att de nu även ser sig som ett mjukvaruföretag och lanseringen av uppdateringar OTA är ett viktigt steg mot ett nytt Volkswagen.
– Vi designar nu bilarna annorlunda och väver in uppdateringarna i bilarnas livstid. Förr gjorde vi klart en bil som såldes till kunderna. Nu kan de i stället vara en del av en process och vi får en mycket närmre relation till kunderna, säger Silke Bagschik.
För det har projektet ID.Digital skapats som ska samla in önskemål och feedback från kunder.
– Vill kunna ge kunderna än bättre bil än vad de köpte. Men det är inte så enkelt som att uppdatera en smartphone för det är betydligt mer säkerhet inblandat. Därför jobbar vi i små steg och gör noga tester först, säger Silke Bagschik och fortsätter:
– OTA innebär minskade kostnader både oss och kunder, men även sparandet av tid när man inte måste åka in till en verkstad för att få nya funktioner installerade eller lösa buggar.
Volkswagen vill däremot inte bara spara utan även tjäna pengar med OTA. De ser en ny affärsmodell i att kunna sälja funktioner som kunder ladda ned.
Exakt vad det handlar om för funktioner är däremot inget som Volkswagen ännu vill slå fast.
– Vi kommer erbjuda funktioner som är värda att betala för. Det gör att vi kommer kunna erbjuda det som kunderna behöver just då, säger Silke Bagschik utan att gå in på mer detaljer.