Elbilen logo Meny

Volkswagen ID. Aero kommer 2023 med 62 mils räckvidd

Volkswagen har visat upp nästa medlem i den växande ID-familjen. Den här gången i form av ID. Aero som ska bli en eldriven ersättare till storsäljaren Passat.

Men det som visas kallas ännu för en ”konceptbil” och exakt hur ID. Aero kommer se ut och vad den kommer bjuda på återstår att se.

Konceptet som visas är också för den kinesiska marknaden där ID. Aero ska börja säljas under andra halvåret 2023.

Nästa år ska också en europeisk version visas och börja tillverkas i Tyskland. Men det är oklart när under året den kommer och hur den skiljer sig åt från kinaversionen. Förmodligen kommer den produktionsfärdiga bilen också byta namn till ID. 7.

De exakta måtten får vi inte veta. Volkswagen skriver bara att ID. Aero är ”nästan fem meter lång”, men höjden nämns inte alls.

Fronten har samma designspråk som andra ID-modeller med en lite bullig motorhuv och kort överhäng. Taket går i en välvd linje från den sluttande vindrutan hela vägen till bakpartiet. Om bagageluckan är av halvkombityp och hur många liter som ryms i bagaget framgår inte. På bilderna ser det i alla fall ut att vara en skarv vid bakluckan som tyder på att det handlar bilen är en halvkombi.

Volkswagen visar inte heller några bilder eller nämner något om interiören. Däremot lovas det “generöst med utrymme” på insidan.

Konceptet har också tryckkänsliga lysdioder i karossen i stället för handtag som ska bidra till att sänka luftmotståndet.

Under den strömlinjeformade karossen med ett cd-värde på 0,23 hittas teknik som vi känner igen från övriga ID-modeller. Batteripaketet är det större på 77 kWh och tack vare lägre kaross och lågt luftmotstånd anges räckvidden till 62 mil enligt WLTP.

Det är omkring tio mil längre än vad de andra ID-modellerna klarar. Men mindre än de 70 mil som det talats om som en möjlig räckvidd för ID. Aero. Möjligen planerar Volkswagen även att erbjuda en version med ett ännu större batteripaket som då skulle klara 70 mil mellan laddstoppen.

Vilken effekt som drivlinan bjuder på avslöjas inte. Förmodligen kommer även de siffrorna kännas igen från andra modeller på MEB-plattformen när de presenteras.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-06-27