Elbilen logo Meny

Volkswagen inför tvåvägsladdning i alla elbilar nästa år

Vid sidan av utsläppsfria transporter har elbilar en stor potential att bli energilager på hjul.

Från och med nästa år ska alla nya modeller som byggs på Volkswagens MEB-plattform få möjlighet att kunna ladda åt båda håll och dela med sig av ström till elnätet.

– Testbilarna är igång och vi befinner oss i slutfasen av förberedelserna, säger Thomas Ulbrich med ansvar för utveckling i Volkswagens ledning till tidningen Handelsblatt.

Det blir första gången som tekniken kallad Vehicle-to grid implementeras i arkitekturen för masstillverkning av elbilar. Enbart i Volkswagens fabrik i tyska Zwickau planeras 300 000 bilar med tekniken vehicle-to-grid att byggas varje år.

Förutom Volkswagen själva används MEB-plattformen även av koncernens märken Skoda, Audi och Seat/Cupra. Hittills har de endast kunna ta emot ström, men enligt Volkswagen krävs endast mindre anpassningar av plattformen för att ändra på det.

Produktionen ska dra igång i december och kort därefter kommer modeller med tekniken börja säljas.

Om tekniken bara kommer till nya modeller eller även de som redan lanserats framgår inte.

Beslutet kan komma att få en stor påverkan på hela energiförsörjningen där varje elbil blir en pusselbit i det stora elnätet. Det öppnar framförallt upp möjligheter för att lösa problemet med lagring av grön energi från sol- och vindkraft. Dagens batterier kan ofta lagra mer energi än vad som behövs för den dagliga körsträckan.

Elbilar kan då ge tillbaka lagrad ström till nätet för att balansera ut toppar och dalar mellan förbrukning och produktion. Utöver det kan bilen användas till att ge el till det egna huset.

Möjligheten att kunna ladda åt båda håll har funnits länge, men hittills har endast få modeller som Nissan Leaf erbjudit det. Det är nu på väg att förändras. Flera kommande modeller som Ioniq 5 och Kia EV6 erbjuder i alla fall vehicle-to-load, alltså möjligheten att ladda tekniska prylar eller en annan bil. Även Tesla säger sig vilja införa tekniken i framtiden.

Att Volkswagen nu vill erbjuda vehicle-to-grid i kommande modeller kan innebära att tekniken slår igenom på allvar. För att det ska fungera i praktiken krävs ett stort antal bilar som delar med sig av ström och massproduktion är precis vad Volkswagen kan och vill.

Samtidigt öppnar sig ett nytt affärsområde för biltillverkaren som då kan sälja lagringskapacitet till energibolag. Elbilsägare måste ge sitt godkännande, men kan i slutändan också tjäna pengar på att erbjuda lagring i sitt batteri.

– Med det uppstår en situation som alla inblandade kan profitera av, säger Thomas Ulbrich till Handelsblatt.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-08