/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FDucati-solid-state01.jpg)
VW och QuantumScape testar solid state-batteri i motorcykel
Carl Undéhn
8 sep 2025
I jakten på solid state-batterier samarbetar och investerar Volkswagenkoncernen sedan länge i den amerikanska utvecklaren QuantumScape. De anses också vara ett av de företag som ligger längst fram med att få till volymtillverkning av batterier med fast i stället för flytande elektrolyt som ger längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än med dagens batteriteknik.
Under en gemensam presentation under bilmässan IAA där vi är på plats meddelade Volkswagenkoncernen och QuantumScape att de nu ska testa solid state-batterier i en modell. Men då inte i en bil utan i en motorcykel från Ducati, som också ingår i Volkswagenkoncernen.

Det handlar om den eldrivna motorcykeln Ducati V21L som nu har utrustats med solid state-batterier från QuantumScape. Ett stort och viktigt steg för att ta tekniken från laboratoriet till serietillverkning, meddelar Volkswagen. Motorcykeln har modifierats och använder nu 980 celler med namnet QSE-5 som har en litiummetallanod och en separator av fast, keramiskt material. Enligt företagen ska tekniken ge en rad fördelar vad gäller energitäthet och laddning, men några detaljer kring det nämndes inte.
Thomas Schmall, teknisk chef hos Volkswagen, nämnde en intressant detalj som pekar mot att Volkswagen har planer på att använda solid state-teknik även i den så kallade enhetscellen som tillverkaren utvecklar och som ska ligga till grund för alla batterier hos Volkswagens bilar i framtiden.
– Med enhetscellen har vi skapat idealiska förutsättningar för detta: den är ”solid state-ready” och möjliggör en snabb tekniköverföring till koncernens fordon så snart solid state-batteriet är klart. Koncernens batteristrategi är framåtblickande och erbjuder samtidigt hittills oöverträffade skalfördelar, sa Thomas Schmall.
Tekniken ska nu testas under kommande månader. Nästa steg är att ta fram en motorcykel med solid state-batteri som ska testas på tävlingsbana. Samtidigt pågår också fortsatt arbete med att använda solid state-teknik i den kommande enhetscellen och målet är att kunna lansera solid state-batterier innan 2030.