Elbilen logo Meny

Volkswagen presenterar ID.5 – snabbare laddning och mer design

Att elsuven ID.4 ska få en syskonmodell i form av en crossover kallad ID.5 har vi vetat länge. Också att den redan vid lanseringen kommer som GTX, Volkswagens nya beteckning på elbilar med mer prestanda. Tidigare i somras var Elbilen även och provkörde en nästan färdig prototyp av just ID.5 GTX. Men trots det fanns det en hel del detaljer kring modellen som ännu var oklara.

Elbilen var på plats i München när Volkswagen befriade ID.5 från sin maskering för att ta de officiella pressbilderna. En imponerande uppvisning i vad som är möjligt att trolla fram med digital fototeknik. Bilarna i studion i München stod plötsligt på en gata i Lissabon eller vid en fjord i Nordnorge.

Men tillbaka till själva bilen. Den bjuder på en kaross med stiliga linjer och flera detaljer som ska skilja den från ID.4. De korta överhängen fram och bak känns igen men den mer bulliga formen gör att den ser mindre ut än de 4,60 meter den mäter. Förutom den sluttande taklinjen är den stora spoilern bak kanske mest framträdande.

Flera nyheter jämfört med ID.4 – till en början

Under skalet känns det mesta igen från tillverkarens elsuv och i mycket är ID.5 en ID.4 med en ny, mer slimmad kostym. Volkswagen håller ändå fast vid att kalla ID.5 för en ny modell – en trend som även Volvo hakat på med lanseringen av C40 Recharge, som i grunden är en XC40 med ny kaross. Men när Volkswagen nu avslöjar mer kring de tekniska detaljerna visar det sig att ID.5 trots allt bjuder på en del nyheter – i alla fall till en början.

Tar vi det viktigaste först: ID.5 kommer lanseras med den senaste versionen 3.0 av mjukvaran. Tack vare optimering av styrsystemet för batterierna gör det att ID.5 kan ladda snabbare med en effekt på 135 kW, jämfört med 125 kW hos sina andra ID-syskon ID.3 och ID.4. Det låter inte som någon enorm ökning, men Volkswagen tycker inte man ska stirra sig blind på effektsiffran.

– För oss är det inte den absoluta toppen viktig utan vad du upplever när du laddar. Mer viktigt är då att du kan ladda med 135 kW under en längre tid, säger Benedikt Griffig som är kommunikationschef hos Volkswagen.

Enligt honom har de jobbat på få till en bättre laddkurva än tidigare och att det nu ska gå nio minuter snabbare att ladda från 5-80 procent. Därmed borde det alltså gå att ladda till 80 procent på under en halvtimme.

Version 3.0 av mjukvaran ska även komma med bättre röststyrning och framförallt bättre samarbete mellan röststyrning och karttjänsten. I den ska det nu även komma förslag på laddstopp under en långresa samt kunna visa om en laddare är ledig. Volkswagen har sagt att alla deras elbilar på MEB-plattformen kommer få tvåvägsladdning och ID.5 kommer med hårdvara för det. Men funktionen är inte aktiverad från start och först vid ett senare tillfälle kommer det gå att ge ström till andra prylar.

ID.5 får även ny hårdvara i form av fler parkeringssensorer i karossen som ger ID.5 en ny parkeringstjänst kallad för ”Park Assist Plus”.

-Tidigare tog bilen endast över styrningen och du fick gasa och använda växelväljaren själv när bilen parkerade. Nu klarar den allting själv, säger Peter Kohorst som är produktchef för ID.5.

Om du ofta parkerar på samma kniviga ställe går det även att ”spela in” parkeringsmanövern och genom bilens GPS känner den av när du närmar dig platsen och frågar om den ska parkera åt dig. Det måste däremot sitta en förare i bilen, ”på grund av lagar” enligt Volkswagen.

Snabbare laddning och ny mjukvara kommer däremot inte vara unikt för ID.5. Även ID.3 och ID.4 kommer få version 3.0 med samma förbättringar vid ett senare tillfälle. Park Assist Plus är beroende av de extra sensorerna, men också de kommer hamna på de ID.4 som byggs när produktionen av ID.5 drar igång i december.

Då går det också att lägga en beställning på ID.5 och kundleveranserna beräknas dra igång i mars – om bristen på halvledare inte ställer till det.

Två versioner – men oklart kring räckvidden

Volkswagen i Sverige kommer erbjuda ID.5 i de två versionerna GTX och Pro Performance som båda har ett batteripaket på 77 kWh.

Prestandaversionen GTX har fyrhjulsdrift från två elmotorer där den bakre har ett vridmoment på 310 Nm som driver konstant och den främre, med 162 Nm, kopplas in när extra kraft behövs. Effekten är på 299 hästkrafter, 0-100 går på 6,3 sekunder och toppfarten satt till 180 km/h.

I Pro Performance sitter en elmotor bak på 204 hästkrafter och ett vridmoment på 310 Nm. 0-100 går här på 8,4 sekunder och toppfarten är lägre med 160 km/h. Släpvikten är 1 200 kilo för ID.5 GTX och 1 000 kilo för fyrhjulsdrivna Pro Performance.

Räckvidden då? Coupékarosser ger lägre luftmotstånd och på ID.5 sitter ju också en stor bakspoiler som enligt Volkswagen inte enbart är ett designelement.

– Vi har jobbat mycket på att sänka luftmotståndet genom att göra allt väldigt platt med rundade hörn för bättre luftströmmar, säger Peter Kohorst.

Sammanlagt menar han att det bidrar med omkring en mils bättre räckvidd än hos motsvarande version av ID.4. På plats i München talar Volkswagens representanter också om en räckvidd på 49 mil för ID.5 GTX. Men de officiella räckviddssiffrorna är däremot samma som hos ID.4: 48 mil för ID.5 GTX och 52 mil för ID.5 Pro Performance. Viktigare än de aerodynamiska egenskaperna har det kanske därför varit att ge ID.5 en mer kraftfull design som sticker ut för att locka fler kundgrupper.

– Svart tak blir standard precis som den lysande slingan i fronten och lackerade sidokjolar vilket tidigare endast fanns på ID.4 GTX, säger Peter Kohorst och lägger till att hjulen erbjud med fälgar på mellan 19 och 21 tum.

GTX-versionerna av ID.4 och ID.5 har däremot flera likheter med varandra med bland annat exakt samma front. Med samma axelavstånd på 2,77 meter är innerutrymmet hos ID.5 också det jämförbart med det hos ID.4.

-I baksätet är innertaket endast tolv millimeter lägre hos ID.5 och genom en något längre kaross rymmer bagaget lite mer med 549 liter jämfört med 543 liter hos ID.4, säger Benedikt Griffig.

På insidan möts man av mindre hårdplast än hos ID.4 och mer stoppade material som ger en mer ombonad upplevelse. Den större mittskärmen på 12 tum blir standard och helhetsupplevelsen blir helt klart ett steg upp, även om den där riktiga premiumkänslan inte infinner sig. Bortsett från ratten, som går att få i läder, är inredningen vegan och till stor del av återvunna material.

ID.5 ska vara en lyxigare produkt än ID.4 och enligt Volkswagen genomsyras hela konceptet av design. Det återspeglas även i priset som blir högre än för ID.4. Exakt hur mycket högre meddelar Volkswagen Sverige först när orderböckerna öppnar kring nyår. För Tyskland uppges prispåslaget bli 1 500 Euro för GTX och 2 000 Euro för Pro Performance. Räkna alltså med att ID.5 GTX klättrar upp mot en prislapp på 600 000 kronor och ID.5 Pro Performance kring 550 000 kronor – minst.

Men ID.4 är en populär bil och toppade i oktober återigen listan över månadens mest registrerade elbilar. Så även med ett högre pris borde därför även ID.5 kunna bli en framgång. Men konkurrensen är hård och kommer den här gången också från den egna Volkswagenkoncernen med Audi Q4 e-tron Sportback som i mycket är samma bil.

Så varför ska man som kund då istället välja ID.5? Benedikt Griffig från Volkswagen ser för en sekund helt ställd ut. Som om han aldrig hade räknat med den ganska uppenbara frågan. Men han samlar sig snabbt och svarar:

– Q4 är väldigt mycket Audi, mer klassisk. Min personliga åsikt är att du med ID.5 får mer för pengarna. Q4 är positionerad som mer premium men erbjuder i princip samma teknik. Jag tror ID.5 mer konsekvent följer idén om en elbil. Den utnyttjar fördelarna hos en elbil bättre i interiören med mer rymd.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-11-03