Volkswagen släpper tyska priset på ID.7

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 aug 2023

Sedanen ID.7 är ett kliv framåt i Volkswagens elbilssatsning. Bland annat kommer modellen med den nya, mer effektiva drivlinan APP550, ett större batteripaket än hos tidigare ID-modeller och en omarbetad inredning med ett nyutvecklat klimatsystem. I måndags drog tillverkningen i gång i tyska Emden. Och idag får vi till slut veta vad Volkswagen ID.7 kostar – i alla fall i Tyskland.

Till tyska medier har Volkswagen tidigare antytt ett pris ”tydligt under 60.000 Euro”. En bit under det hamnar det också, även om det där med ”tydligt under” så klart är en tolkningsfråga.

ID.7 lanseras först i utförande Pro och priset börjar på 56.995 Euro, vilket med dagens växlingskurs motsvarar knappt 680.000 kronor. Till det kommer också att momsen i Tyskland är på 19 procent, i Sverige ligger den på 25 procent. Ett svenskt instegspris för ID.7 på omkring 700.000 kronor är därmed att räkna med.  

Elmotorn på bakaxeln är Volkswagens nya variant med en effekt på 210 kW, eller 286 hästkrafter, och ett vridmoment på 545 Nm. Med det tar sig den 4,97 meter långa sedanen från 0-100 km/h på 6,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 180 km/h. Batteriet i lanseringsversionen är samma på 77 kWh som vi känner igen från tidigare ID-modeller. Det ger här en räckvidd på 62,1 mil. Senare ska det även komma versioner med ett större batter på 86 kWh. Med det lovar Volkswagen en räckvidd på upp till 70 mil på en laddning.

I utförandet Pro ingår bland annat head up-display, navigeringssystemet Discover Pro Max, assistanssystem med filhållare och automatiskt filbyte samt nyckellöst låssystem. På insidan ingår även framstolar med massagefunktion, ett ljudsystem från Harman Kardon med tolv högtalare möjligheten att sätta stämningen med en innerbelysning med 30 färger.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: