Volkswagen storsatsar på batterier – beställer celler för 120 miljarder från Northvolt

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 mar 2021

Under eventet ”Power Day” presenterade Volkswagen idag sina planer för hur batterier kommer att spela den centrala rollen i koncernens framtida biltillverkning. Och en lika central roll spelar svensk industri.

För redan innan presentationen började kom nyheten att Volkswagen beställer ytterligare battericeller av svenska Northvolt för 14 miljarder dollar – 120 miljarder kronor. Med det ökar Volkswagen sin ägarandel i Northvolt som blir en ännu viktigare strategisk partner i Volkswagens batterisatsning.

Beställningen löper under en period på tio år från 2023 och battericellerna ska tillverkas i Northvolts fabrik i Skellefteå.

Även Northvolts vd Peter Carlsson deltog från Stockholm i presentation. Han visade bilder från den snötäckta byggnadsplatsen vid Northvolt Ett, snö som han menade snart kommer smälta och ge vattenkraft för att tillverka ”världens mest gröna batterier”.

Herbert Diess, chef för Volkswagenkoncernen, sa att de vill föra över sina kunskaper i storskalig biltillverkning till storskalig batteritillverkning. För att lyckas presenterades vad de kallade en ”unified cell” som ska användas i 80 procent av deras bilar. Genom det ska de sänka kostnaderna med så mycket som 50 procent för bilar i billigaste segmentet.

– Vi ska sätta batteriet i centrum för utvecklingen av våra bilar och sen definiera bilarna kring batteriet. Låter enkelt, men hur gör vi det? Vi kallar det Unified Cell Concept som innebär samma design för att få ned kostnaden för batteriet och det ska införas 2023, sa Thomas Schmall som är ansvarig för teknik inom Volkswagens styrelse.

Utöver det sa Herbert Diess att totalt sex gigafabriker med en produktion på 40 GWh var är planerade i Europa. De två första handlar om Northvolt Ett i Skellefteå och det tidigare Northvolt Zwei i tyska Salzgitter, som nu tas över av Volkswagen.

En tredje fabrik är planerad för södra Europa i Spanien, Frankrike eller Portugal och en fjärde någonstans i östra Europa. Från 2030 ska de sista två gigafabrikerna etableras, utan att nämna några detaljer. Tydligt är att Volkswagen räknar med stort stöd från både nationella politiker och EU i besluten om var fabrikerna kommer att byggas.

Samtidigt meddelades att utveckling fortsätter av teknik och tillverkning där återvinningen av batterierna ska kunna uppgå till 95 procent. Frank Blome, ansvarig för battericeller, gick igenom de olika teknikerna som står till val och kom till slutsatsen att solid state-tekniken är slutmålet.

– Laddningstiden kan minskas med hälften och räckvidden ökar med 30 procent tack vare att batteriet är lättare, sa han.

Volkswagen har investerat pengar och samarbetar med det amerikanska förtaget Quantumscape som anses kommit längst i utvecklingen av solid state-batterier. Med data från dem visade han vad Volkswagen vill kunna erbjuda sina kunder de närmsta åren.

– Här ser vi en sträcka på 45 mil som med dagens teknik måste laddas på 25 minuter. Men 2025 ska det räcka med 17 minuter och senare – tack vare solid state – endast 12 minuter, sa Frank Blome.

Det spär på spekulationerna om att Volkswagens kommande modell inom utvecklingsprojektet Trinity kommer att utrustas med solid state-batterier. Ännu vet vi inte mycket om modellen, men Volkswagen har lovat extremt kort laddningstid.

Volkswagen har också sett att möjligheten till snabbladdning spelar en avgörande roll i kunders vilja att köpa en elbil. Därför planeras en rejäl utbyggnad i USA, Kina och Europa där den sistnämnda beskrivs som en något ”komplex” region med flera olika marknader.

Ionity, där Volkswagen är delägare, ska fortsätta spela en viktig roll men Volkswagen vill även skapa en ”boost” med hjälp av partners. Det innebär att utbudet i Europa ska femdubblas till år 2025, vilket innebär 18 000 nya snabbladdare. De ska byggas i samarbete med lokala partners i de olika länderna och innefattar även bensinbolag som brittiska BP.

Det visades även upp nya laddboxar för både hemmabruk och större organisationer som även kan lagra energi. Från 2022 ska bilar på MEB-plattformen därför kunna ladda åt båda hållen och Volkswagen ser elbilen som en viktig del av energimixen i framtiden.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!