Volkswagen tänjer ut buzzen – här är nyheterna i förlängda ID. Buzz LWB
Carl Undéhn
2 jun 2023
Det är en av årets både minst oväntade och mest efterlängtade premiärer. För redan när ID.Buzz visades första gången förra våren lovades en förlängd version med sju i stället för fem säten.
Nu är ID. Buzz LWB (Long Wheel Base) här och med det lanseras buzzen också i USA. Då passer Volkswagen även på att göra 2:a juni till en ny helgdag där, ”Volkswagen Bus Day”. Om amerikanska skolor och arbetsplatser även kommer hålla stängt på dagen i framtiden är däremot lite oklart.
Amerikanerna kommer även få en lysande VW-logga i fronten av bussen, något som inte är tillåtet här hos oss. I övrigt känns designen igen från den kortare buzzen och även den här gången går den att få den lackad med olika färger på den övre och undre karossen.
En nyhet är att det går att få ett panoramaglastak med ”Smart Glas”-teknik som elektroniskt styr graden av genomskinlighet. Glastaket sträcker sig över första och andra sätesraden och är med en yta på 1,5 kvadratmeter det största glastaket någonsin hos en Volkswagen.
Det går att välja mellan fem platser och gott om plats i bagaget, sex platser med två säten per rad eller sju platser med en bänk för tre på mittenraden. Används alla sju platser ryms 306 liter i bagaget. Den tredje raden går också att både skjuta på längden och fälla helt för att skapa ett platt lastytrymme. Fälls både tredje och andra raden rymmer bussen hela 2 469 liter. Det går också att dra ett släp på upp till ett ton.
Den förlängda karossen har vuxit med 25 centimeter och ID. Buzz LWB mäter nu 4,96 meter på längden – jämfört med 4,7 meter tidigare. Vändradien ska ändå bara ha ökat minimalt och anges till 11,8 meter. Hjulbasen har också den ökats med 25 centimeter och är nu 3,24 meter. Förutom ge plats till en tredje sätesrad gör det också att Volkswagen kan klämma in ett större batteripaket.
Förutom samma batteri som tidigare på 77 kWh går det därför att få ID. Buzz LWB med ett batteripaket på 85 kWh. Det större batteriet går att ladda med 200 kW vilket gör att du kan fylla det från 10 till 80 procent på 25 minuter. Volkswagen anger inte räckvidden, men enligt medieuppgifter ökar den från dagens 42,2 mil till 46 mil med det större batteripaketet.
Ett större batteri erbjuds även till nya sedanen ID.7 och det är inte den enda likheten mellan de båda modellerna. Med ID.7 presenterades Volkswagen sin nya och mer effektiva drivlina APP550 med en mer kraftfull motor på 286 hästkrafter. Också den hittas på bakaxeln hos ID. Buzz som klarar 0-100 km/h på 7,9 sekunder och har en toppfart på 160 km/h. Nästa år kommer även en fyrhjulsdriven GTX-version. Med ytterligare en elmotor på framaxeln ökar antalet hästkrafter till 339 och 0-100 km/h går då på 6,4 sekunder.
ID. Buzz LWB ska börja säljas i början av nästa år. Svenska priser och leveransdatum är ännu inte klart. Ikväll klockan 18.30 håller Volkswagen ett lanseringsevent för nya ID. Buzz LWB i Huntington Beach, Kalifornien, för att fira att det blir den första folkabussen som säljs i USA på 20 år. Eventet går att se online här.