Elbilen logo Meny

Volkswagen utökar tillverkning av elbilar till fler fabriker

Förra året blev Volkswagens fabrik i tyska Zwickau den första som helt ställts om till att enbart tillverka elbilar. Förutom ID. Buzz har hittills har alla modeller i ID-familjen, samt båda karossversioner av Audi Q4 e-tron och Cupra Born tillverkats där.

Nu utökas tillverkningen av elbilar till fabriken i Emden i västra Tyskland där ID.4 har börjat byggas. Mot slutet av året ska 800 ID.4 om dagen kunna tillverkas där.

Startskottet för tillverkning av ID.4 i Emden ses som ett viktigt steg i Volkswagens omställning till att bygga elbilar.

– Konsekvent expansion av produktionsnätverket är avgörande för att vår globala satsning på elbilar ska lyckas. Med hjälp av den kunskap och erfarenhet som vi har fått i Emden kan vi snabbt och effektivt driva omvandlingen framåt även i andra anläggningar, säger Christian Vollmer som är ansvarig för produktoin och logistik hos Volkswagen.

Färska siffror från tyska statistikmyndigheten visar också att tillverkningen av elbilar där ökade med 86 procent under 2021 jämfört med året innan. Totalt 328 000 elbilar tillverkades i landet och jämfört med 2019 var det en ökning med 268 procent.

Volkswagen har investerat omkring tio miljarder kronor i fabriken där även den kommande elbilen Aero B ska tillverkas. Aero B beskrivs som en eldriven version av storsäljaren Passat och ska komma både som sedan och kombi. Kombimodellen, som kanske är mest intressant för svenska kunder, har visats som konceptet ID. Space Vizzion och det ryktas om en räckvidd på upp till 70 mil.

Prototyp av ID. Space Vizzion

Under de närmsta åren ska tillverkningen av elbilar komma i gång i ytterligare fabriker. Senare i år ska ID.4 börja tillverkas i både USA och ännu en tysk fabrik i Hannover. Där tillverkas redan minibussen ID. Buzz och transportbilen ID. Cargo. Från och med nästa år ska ID.3 även börja tillverkas i Volkswagens huvudfabrik i hemstaden Wolfsburg.

Där byggs också en helt ny elbilsfabrik som ska tillverka den nya flaggskeppsmodellen Trinity från 2026.

Om elbilar från fler fabriker på kort sikt kan lösa de långa leveranstiderna är däremot knappast troligt.

Tillverkning vid flera orter är planerad sedan länge och utgör en del av den planerade produktionen för i år. Redan för några veckor sedan meddelade koncernchefen Herbert Diess att alla elbilar de kommer att tillverka i år redan är sålda.

Målet är att Volkswagens fabriker i Europa, USA och Kina ska lyckas bygga 1,2 miljoner elbilar på MEB-plattformen under 2022.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-05-23