Volkswagenchefen ser allt mindre lönsamhet i fossilbilar
Carl Undéhn
16 dec 2022
Tesla förstod tidigt att det behövs laddnätverk för att kunna sälja elbilar och tog saken i egna händer med märkets Superchargers. Volkswagenkoncernen har inte gått riktigt samma väg med egna laddstolpar. Men som en av medgrundarna till nätverket Ionity investeras det i laddinfrastruktur.
Och nyligen meddelade Volkswagen att det nu finns 400 000 laddpunkter från olika operatörer knutna till företagets ladd- och energibolag Elli. Nu ingår koncernen även ett samarbete med italienska energibolaget Enel för att där bygga 3 000 snabbladdare fram till 2025.
I samband med att samarbetet presenterades passade Volkswagenkoncernens chef Oliver Blume på att understryka att fokus ligger på just eldrift.
– För oss är det helt klart att elbilar är Volkswagenkoncernens framtid, sa Oliver Blume
Han menade också att minskad efterfrågan och hårdare utsläppsregler gör att bilar med förbränningsmotor allt mindre lönsamma. För Volkswagen har volym alltid varit en del av affärsplanen och det är också genom det som tillverkaren kommer kunna lansera billigare elbilar.
Planerna på de mindre och billigare modellerna från Volkswagen, Cupra och Skoda som väntas lanseras 2025 med ett pris från 250 000 kronor håller Oliver Blume fast vid.
Efter att han tidigare i år tog över som chef för Volkswagenkoncernen har det funnits frågetecken kring om den tidigare kursen kommer läggas om. Förändringar har också skett, bland annat ska den nuvarande elbilsplattformen MEB leva kvar längre än planerat och uppdateras till MEB+ för att möta konkurrensen.