Volvo och Northvolt samarbetar kring utveckling av batterier
Carl Undéhn
21 jun 2021
Northvolt och Volvo Cars ska bilda ett nytt gemensamt bolag för att utveckla och tillverka batterier till elbilar från Volvo och Polestar. Samarbetet ska fokusera på vad som beskrivs som ”mer hållbara” batterier som är tänkta att användas i nästa generation av elbilar från Volvo och Polestar.
– Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Det ännu namnlösa gemensamma företaget ska därför först etablera ett forsknings- och utvecklingscenter som öppnar någonstans i Sverige under 2022.
Nästa steg i samarbetet innebär byggandet av en ny batterifabrik som ska drivas av grön energi. Var den kommer att hamna är ännu oklart mer än att det blir någonstans i Europa. Fabriken ska vara i drift år 2026 med en årskapacitet på 50 GWh.
Det är mer än de 40 GWh per år som Northvolts första fabrik Northvolt Ett ursprungligen var planerad för. Nyligen meddelades att målet för kapaciteten där höjs till 60 GWh per år.
Från år 2024 ska Volvo Cars årligen även köpa 15 GWh av battericellerna från Northvolts fabrik i Skellefteå, som ska vara igång 2023. Genom att köpa cellerna från tillverkning i Sverige hoppas Volvo kunna minska utsläppen vid tillverkningen av sina elbilar.
Den första modellen som ska få de nyutvecklade batterierna blir en elsuv som beskrivs som en elektrisk version av XC60. De nyutvecklade batterierna beskrivs bli ”skräddarsydda” för Volvos och Polestars bilar vilket ska ge fördelar.
– Med celler som har utvecklats in-house för våra elbilar kan vi fokusera på att ge Volvo- och Polestar-kunderna vad de vill ha, till exempel lång räckvidd och korta laddningstider, säger Henrik Green som är utvecklingschef hos Polestar.
Samtidigt meddelades i helgen också att Porsche väljer bort batterier från Northvolt. I en intervju med den tyska tidningen Welt am Sonntag bekräftade Porsches vd Oliver Blume planerna på ett gemensamt bolag med den tyska batteritillverkaren Customcells. Målet är att ta fram batterier med högre energidensitet som ska kunna laddas till 80 procent på 15 minuter.
Det innebär att Porsche väljer annan väg än Volkswagenkoncernen, där Porsche ingår, som har ett nära samarbete med svenska batteritillverkaren Northvolt och äger en femtedel.