Volvo testar lastbil med bränsleceller i snö och kyla

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 maj 2023

Volvo lastvagnar har breddat sitt utbud med eldrivna modeller de senatse åren. Men till skillnad från konkurrenten Scania satsar Volvo på en dubbelstrategi med både batteridrift och bränsleceller.

Inom samarbetet Cellcentric med Mercedes Trucks vill de båda tillverkarna bli ledande inom bränsleceller för lastbilar. Volvo lovar bland annat 100 mils räckvidd med en tank vätgas, men i övrigt är

Efter tidigare tester på bana har Volvo nu genomfört de första provkörningarna av sin vätgasdrivna lastbil på offentliga vägar i norra Sverige. Det är också i den typen av regioner, landsbygd med dåligt utbyggd laddinfrastruktur, som Volvo tänker sig att de vätgasdrivna lastbilarna ska kunna komplettera de med batteridrift.

Att det även ska gå att köra vid kyliga temperaturer kunde också bekräftas under testerna som enligt Volvo genomfördes ”norr om Polcirkeln”.

– Lastbilarna kördes sju dagar i veckan vid alla typer av väder. De hårda förutsättningarna på offentliga vägar i norra Sverige med is, vind och mycket snö är ideala förutsättningar för tester, säger Helena Alsiö som är ansvarig för utveckling av drivlinor.

Volvo planerar att lansera sin första lastbil med bränsleceller under andra hälften av decenniet. Mercrdes har tidigare sagt att deras vätgasdrivna lastbil, som alltså kommer dela bränslecellsteknik med Volvos, ska lanseras 2027.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!