Volvo, Vattenfall och Ikea i upprop för fossilbilsförbud från 2035

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 mar 2023

Egentligen var det klart att försäljningen av fossilbilar förbjuds inom EU från 2035. Förslaget har manglats igenom olika instanser, parlamentet gav ett tydligt ja och medlemsländerna likaså. Det saknades endast en formell omröstning i ministerrådet kring frågan.

Där ett ja var att vänta. Men i sista sekund har Tyskland satt sig på tvären. Orsaken är att det minsta av landets tre regeringspartier, det liberala FDP, plötsligt ändrat åsikt i frågan.

FDP-politikern Volker Wissing har också posten som transportminister i Tyskland och det är han som nu har satt käppar i hjulen för förslaget. Orsaken är att FDP vill se möjligheten att köra bilar med förbränningsmotor på syntetiskt bränsle, så kallat e-fuel, även efter 2035.

Efter det har även Italien, Tjeckien, Polen, Rumänien, Ungern och Slovakien slutit upp i motståndet mot fossilbilsförbudet.

Den planerade omröstningen i början av mars har därför skjutits upp. De svenska företagen Volvo, Vattenfall, ABB och IKEA samt ytterligare 43 stora internationella företaget har nu skickat ett gemensamt upprop till EU-kommissionens ordförande och den svenska regeringen, som för tillfället har ordförandeposten i EU, om att genomföra förslaget.

Även biltillverkaren Ford samt det stora leasingföretag Leaseplan finns med på listan.

”Ett upphävande av förbudet mot att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2035 skulle innebär allvarliga konsekvenser för miljön och luftkvaliteten”, står det i uppropet.

Det pekas också på att ett otydligt politiskt ramverk kommer påverka företags beslut för att minska utsläppen. I stället bör de företag som varit tidiga med att ta steg mot att minska sina utsläpp belönas.

Om de miljömässiga fördelarna med så kallat klimatneutralt e-fuels går åsikterna isär. Säkert är att det idag knappt finns på marknaden och att framställningen är dyr. Porsche är en av få som satsar på framställning av e-fuel med en nyligen öppnad anläggning i Chile.

Genom att samla in koldioxid från luften och tillsätta vätgas som framställts genom elektrolys med grön el från vindkraft produceras ”e-metanol”. Det kan sedan behandlas till ett syntetiskt bränsle som går att använda till förbränningsmotorer.

Enligt förespråkarna innebär det ett nollsummespel vad gäller utsläppen av koldioxid. Om det är möjligt att tillverka e-fuels i de stora mängder som förespråkarna planerar är oklart.

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters har EU-kommissionen tagit fram en ny version av förslaget där försäljning av bilar med förbränningsmotor kommer tillåtas efter 2035. Det ska då endast vara en ny klass av fordon som endast får köras på vad som kallas ”koldioxidneutralt” bränsle.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!