Volvo vill bygga bilar med fossilfritt svenskt stål
Carl Undéhn
16 jun 2021
I Luleå pågår ett av Sveriges största industriprojekt. SSAB, Vattenfall och LKAB driver där initiativet Hybrit med en pilotanläggning som ska tillverka fossilfritt stål med hjälp av grön el och vätgas i stället för kol.
Nu meddelar Volvo Cars att de inleder ett samarbete med SSAB för att på sikt använda fossilfritt stål därifrån vid tillverkningen av sina bilar. I ett första steg ska stål från anläggningen testas vid skapandet av en konceptbil.
Målet är det fossilfria stålet även ska användas till serieproducerade bilar när produktionen vid anläggningen kommer i gång på allvar år 2026.
Tillverkning av stål och järn är energikrävande och orsakar stora utsläpp, enligt Volvo så mycket som 35 procent av de totala utsläppen av koldioxid vid tillverkningen av deras bilar med förbränningsmotorer. För företagets elbilar är andelen mindre, men utgör ändå hela 20 procent.
Hybrit ses därför som en viktig satsning i omställningen av svensk industri. Tekniken som används i pilotanläggningen uppges kunna bidra till att minska Sveriges koldioxidutsläpp med tio procent.
– Eftersom vi kontinuerligt minskar vårt totala koldioxidavtryck, vet vi att stål är ett viktigt område för ytterligare utveckling. Samarbetet med SSAB om utveckling av fossilfritt stål skulle kunna ge betydande utsläppsminskningar i vår leverantörskedja, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Genom samarbetet med SSAB blir Volvo Cars blir den första biltillverkaren som säkrar tillgången till fossilfritt stål. Beslutet beskrivs som en del av Volvos genomgripande satsning på att minska koldioxidutsläppen. Till år 2030 vill Volvo endast tillverka elbilar och tio år senare är målet att vara ett klimatneutralt företag.