Volvochefen: ”Elbilar kostar som fossilbilar 2025”
Carl Undéhn
15 nov 2022
Förra veckan presenterade Volvo sin nya elbil EX90. Fullmatad med teknik och med ett pris från 1 085 000 kronor är det nog inte en modell som får alla att byta till eldrift.
Men enligt Volvos vd Jim Rowan kommer vi få se sänkta priser på elbilar de kommande två till tre åren. Nyckeln till det är enligt honom utvecklingen av batteriteknik. Lägre kostnader för batterier kommer då leda till att priset för elbilar blir jämförbart med fossilbilar.
– Vi tror att vi kommer att nå prisjämlikhet runt 2025 när det finns tillräckligt med teknik för att sänka batterikostnaden, säger han till branschtidningen Automotive News.
Enligt Jim Rowan kommer det vara möjligt att erbjuda längre räckvidd än idag med färre batterier. Samtidigt väntas priserna på fossilbilar också stiga kommande år till följd av allt mer krav på säkerhetssystem.
Att sänkta batteripriser ska leda till billigare elbilar har vi hört förr. Vilken batteriteknik som Jim Rowan tänker på här nämner han inte. Men kanske sitter han ändå på en del kunskap för att underbygga sitt påstående.
För tillsammans med svenska batteritillverkaren Northvolt ska Volvo etablera både ett forskningscenter och en batterifabrik i Göteborg. Från 2025 ska där tillverkas batterier som är ”skräddarsydda” för Volvos och Polestars elbilar.
Med sänkta kostnader ser han heller inget behov av fortsatta statliga stöd för elbilar.
– Inget företag ska behöva vara beroende av statliga subventioner för att vara framgångsrikt, säger han till tidningen.
Kommentaren bör också ses i ljuset av att klimatbonusen avskaffades här samma dag som Volvo presenterade sin nya elbil EX90.
Med ett pris från 1 085 000 kronor hade den däremot ändå inte haft rätt till bonusen då den kostar över 700 000 kronor.