Volvos kommande elbilar blir självkörande med Ride Pilot
Carl Undéhn
6 jan 2022
Att den eldrivna efterföljaren till dagens XC90 ska få avancerade funktioner för självkörning har stått klart ett tag. Bland annat kommer modellen få Lidar som standard och Volvo ska använda sig av artificiell intelligens från elektronikföretaget Nvidia.
Just de självkörande funktionerna ska också vara en viktig orsak till att lanseringen av bilen sköts upp till 2022.
Nu berättar Volvo mer om det nya systemet som kallas Ride Pilot och som vi först kommer få se i den ännu inte namngivna eldrivna efterföljaren till XC90. Även om Lidar, kameror och övriga sensorer finns på plats som standard kommer det behövas ett abonnemang för att använda funktionen.
Med Ride Pilot ska bilen helt ta över körningen och föraren ska kunna ägna sig åt andra saker. För ett varumärke med starkt fokus på säkerhet innebär lanseringen av ett självkörande system en risk.
I ett första steg kommer kunder i Kalifornien i sommar erbjudas att testa Ride Pilot, men först efter att de gått igenom vad Volvo kallar ”rigorösa verifierings- och testprotokoll”. Exakt vad det innebär framgår inte, men förmodligen kommer det innehålla fler steg än det poängsystem som Tesla använder sig av för att låta kunder bli betatestare av deras självkörningssystem FSD.
Till en början kommer Drive Pilot även endast kunna användas på motorvägar. Redan nu genomförs tester även i Sverige tillsammans med partnern Zenseact som utvecklar mjukvaran för systemet.
– Att ha Zenseacts helt nya AD-mjukvara och Luminars LiDAR-standard i vår nya helelektriska SUV är en förändring för Volvo Cars, såväl som för bilsäkerhet och autonom körning, säger Mats Holmberg som är chef för forskning och utveckling hos Volvo Cars.
När Ride Pilot även kommer erbjudas till svenska kunder meddelas inte. Efter tester och verifiering genomförts i Kalifornien kommer systemet lanseras där och först senare även på andra marknader.