Elbilen logo Meny

Volvos och Northvolts batterifabrik kan byggas i Göteborg

Volvo Cars har ingått ett samarbete med svenska batteritillverkaren Northvolt för att utveckla vad som beskrivs som skräddarsydda batterier för Volvos framtida elbilar.

När de båda företagen gick ut med samarbetet meddelades också att de skulle etablera en gemensam batterifabrik ”någonstans i Europa” .

Nu rapporterar Göteborgs-Posten att Volvo Cars har lämnat in en ansökan om en stor expansion på 112 hektar i anslutning till fabriken i Torslanda utanför Göteborg.
Enligt tidningen, som tagit del av ansökan, innefattar expansionen även bygget av en batterifabrik.

Varken Volvo eller Northvolt har hittills bekräftad eller dementerat uppgifterna.
– Vi håller på att kolla upp möjligheterna för att kunna göra strategiska etableringar i Torslanda, säger Volvo Cars presstalesman Magnus Holst till SVT Nyheter Väst.

Han säger också att Volvo tillsammans med Northvolt undersöker flera platser i både Sverige och ute i Europa där den planerade fabriken kan hamna.
Satsningen innebar en stor investering på omkring 30 miljarder kronor för fabriken som vid annonsering beskrevs ska ha en produktionskapacitet på 50 GWh årligen, drivas med grön el och planeras vara i drift år 2026.

Fabriken väntas ge mellan 2 500 – 3 000 nya jobba och flera städer i både Sverige och andra länder har försökt locka etablering till sin kommun. Enligt Dagens Nyheter står det idag mellan nio platser, varav sex i Sverige och de övriga tre befinner sig utomlands.

Det är därför ännu för tidigt att säga om ansökan för expansionen vid Torslanda ska ses som att Volvo och Northvolt bestämt sig för Göteborg.

En avgörande faktor vid beslutet att lägga Northvolts första fabrik Northvolt Ett i Skellefteå var där den goda tillgången på el och framförallt förnyelsebar sådan.

Samma krav gäller även den här gången, något som ger en fördel till kommuner i norra Sverige.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-27