/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FID-Polo-VW02.jpg)
VW-chefen: endast mindre eldrivna modeller från nu
Carl Undéhn
18 dec 2025
Med ID. Polo är Volkswagen på väg att lansera en elbil som lovas få ett pris från 25.000 euro, alltså omkring 280.000 kronor. Vi har redan provkört bilen och våra intryck från det kan ni läsa mer om här. Som namnet antyder handlar det om en mindre modell med en längd på 4,05 meter och […]
Med ID. Polo är Volkswagen på väg att lansera en elbil som lovas få ett pris från 25.000 euro, alltså omkring 280.000 kronor. Vi har redan provkört bilen och våra intryck från det kan ni läsa mer om här. Som namnet antyder handlar det om en mindre modell med en längd på 4,05 meter och i den storleksklassen är det nu endast eldrift som gäller hos Volkswagen.
Det slår märkeschefen Thoma Schäfer fast i en intervju med tyska Auto, Motor & Sport.
– Att återigen erbjuda nya modeller med bensinmotor i Polo-klassen och lägre klasser är inte meningsfullt med tanke på framtida utsläppsregleringar. De skulle bli för dyra för våra kunder. Framtiden i detta segment är elektrisk, säger Thomas Schäfer.

Utöver skärpta utsläppsregler är även ökade säkerhetskrav samt stigande produktionskostnader utmaningar som gör det svårt för biltillverkarna att få till de vinstmarginaler som önskas för även de mindre modellerna. De senaste åren har flera mindre modeller från olika tillverkare försvunnit från den europeiska marknaden.
Volkswagen lösning för att lyckas pressa priserna på mindre modeller är att dra nytta av skalfördelar. ID. Polo byggs med en vidareutvecklad versions av koncernens elbilsplattform MEB, som kallas MEB+, och den kommer ligga som grund till en rad andra modeller. Först ut är de fyra modellerna i vad som kallas Electric Urban Car Family, där utöver ID. Polo även Cupra Raval, Skoda Epiq och Volkswagen ID. Cross ingår. Senare tillkommer även den mindre ID.Every1, som vi varit och kollat in och ni kan läsa mer om här.

I intervjun kritiserar Volkswagenchefen för övrigt även BMW:s satsning på att lansera vätgasdrivna personbilar med bränsleceller inom ett samarbete med Toyota. Det är inte en väg som Volkswagen vill slå in på och han ser batteridrivna elbilar som bästa sättet för att minska utsläppen.
– Det är en meningslös diskussion för volymsegmentet. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med grön vätgas, bränslecellen är alldeles för dyr och tekniken är inte heller effektiv, säger Thomas Schäfer.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FSalzgitter-Enhetscell.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FVolkswagen-Gen-Urban01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2Fcupra_tavascan-18_EDIT.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FCupra-Raval-maskerad04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FPowerCo-Volkswagen-Valencia01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FVolkswagen-PowerCo-Enhtescell-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FDiplom-Arets-Elbil-2025-Zeekr-7X.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FBMW-i3-fabrik.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FTesla-sjalvkorning01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FSolid-state-WeLion-BASF.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FAvgas-ladd.jpg)