/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FVolkswagen-Rivian01.jpg)
VW och Rivian redo vintertesta gemensam mjukvara
Carl Undéhn
13 nov 2025
Förra året stod det klart att Volkswagenkoncernen investerar fem miljarder dollar i Rivian och för det får tillgång till deras teknik för mjukvara. Det efter att arbetet hos Volkswagens mjukvaruavdelning Cariad haft problem som lett till förseningar av bland annat Porsche Macan och Audi Q6 e-tron. Volkswagen och Rivian har grundat det gemensamma bolaget RV […]
Förra året stod det klart att Volkswagenkoncernen investerar fem miljarder dollar i Rivian och för det får tillgång till deras teknik för mjukvara. Det efter att arbetet hos Volkswagens mjukvaruavdelning Cariad haft problem som lett till förseningar av bland annat Porsche Macan och Audi Q6 e-tron.
Volkswagen och Rivian har grundat det gemensamma bolaget RV Tech i Kalifornien där det arbetas på ny mjukvara som vi först kommer att få se i Volkswagen ID.Every1 som lanseras 2027. Nu meddelas att arbetet går enligt plan och RV Tech har även öppnat kontor i Berlin. I början av nästa år genomföra vintertester av så kallade referensfordon från Volkswagen, Audi samt Scout, som är Volkswagens nya märke för större elbilar och modeller med räckviddsförlängare som först ska börja säljas på den nordamerikanska marknaden.

Kärnan i samarbetet är att bilar från Volkswagenkoncernen ska börja använda centraldatorer för att ta fram så kallade mjukvarudefinerade bilar, eller Software-Defined Vehicle med SDV-arkitektur. Centraldatorerna kan då styra de flesta av bilens funktioner och uppdateras med nya over the air, OTA. Det ska bidra till en bättre digital upplevelse samt nya och förbättrade funktioner för bland annat självkörande funktioner.
Full SDV-arkitektur ser däremot inte ut att bli något vi får se hos småbilen ID.Every1 2027. Volkswagen skriver att de kommer använda ”SDV-arkitektur i elbilar baserat på den kommande SSP-plattformen”. Den nya plattformen var tänkt att lanseras nästa år, men har blivit försenad. Nu ser den ut att komma tidigast 2028 och både en ny eldriven Volkswagen Golf och en modell från Audi har nämnts som kandidater för att bli först ut att använda SSP.
ID.Every1 är en av de modeller som ska vara med i vintertestet och enligt Volkswagen kommer modellen få ”en version av SDV-arkitekturen, som erbjuder ledande digital teknik i det helt elektriska instegssegmentet”.
Även Rivian kommer använda den teknik som utvecklas gemensamt med Volkswagen. Bland annat i den kommande modellen R2, som lanseras nästa år i USA och är bekräftad för lansering i Sverige och Europa vid ett senare tillfälle.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)

/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRivian-Scaringe.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FSeat-Martorell01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FVolkswagen-ID.7-Tourer-landsvag.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FVolkswagen-ID-Unyx02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fskoda_elroq_5.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVolvo_ex_90_10.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FPolestar-Front-2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2Fsnoig-vag.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-Kina-Skeppslast.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMercedes-GLB-vintertest02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FBYD-IAA-2025-01.jpg)