/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FZeekr-Logo_ZeekrX.jpg)
Zeekr pekas ut i kinesisk skandal om försäljningsfusk
Carl Undéhn
22 jul 2025
Det har inte bara uppstått en mängd nya tillverkare av elbilar i Kina de senaste åren. I vissa fall har de även gått från ingenting till att sälja hundratusentals bilar på rekordkort tid. Till exempel elektroniktillverkaren Xiaomi, som lyckades sälja 100.000 exemplar av sin första elbil SU7 på 230 dagar.
Även det av Geely ägda märket Zeekr fick en lysande start när det lanserades på den kinesiska marknaden 2021. Under förra året sålde Zeekr drygt 220.000 bilar. Men det kommer uppgifter om att det delvis handlar om friserade siffror, när nu också Zeekr pekas ut som en del av fusket med så kallade ”noll-mils-bilar” som skakat Kina.
Enligt uppgifts från nyhetsbyrån Reuters har Zeekr under 2024 använt sig av ett knep där bilar registrerades hos försäkringsbolag redan innan de sålts till kund. Med det registreras bilen som såld, men säljs sedan på riktigt till en kund och räknas då som två försäljningar. En rad tillverkare i Kina har på senare tid anklagats för att syssla med fusket för att öka sina försäljningssiffror.
Zeekr förnekar att det ska handla om ett fusk. I en kommentar på kinesiska tjänsten Weibo uppges Zeekr bekräfta att det sålts utställningsbilar som varit försäkrade, då för att garantera säkerheten kring dem. I medier har tidigare bland annat tillverkarna Byd och Dongfeng anklagats för att syssla med fusket. Zeekr är nu däremot det första märket som nämns vid namn av statliga medier.