ÄNTLIGEN! SKA i-PACE FÅ REVANSCH?

Ida Karlsson

Ida Karlsson

13 jul 2020

När vi i vintras körde Hyundai Kona EV, Kia e-Niro, Tesla Model S och Jaguar i-Pace från Haparanda till Ystad tog sig alla bilar fram utan problem. Förutom Jaguar I-Pace. Den tröga laddningen, korta räckvidden och strulet med att överhuvudtaget få igång laddningen gjorde att dentvingades bryta. Jaguar hävdade att det var just den bilen det var problem med. Nu har de uppdaterat den och vi fick chansen att ge Jaggan en andra chans. Vi drog upp till Haparanda och satte kurs mot Ystad. Häng med!

Text: Ida Karlsson | Foto: Peter Gunnars

H A P A R A N D A ->  Y S T A D

I

 nästan fyra månader har Jaguar hållit på med uppdateringar av I-Pace, som efter SECC (Swedish Electric Car Championchip) i början av december 2018 visade sig ha alltför kort räckvidd och långa laddtider. När vi äntligen ska få ge Jaggan revansch längs sträckan Haparanda-Ystad är det en helt ny bil vi får i våra händer. Svart med terrakottaröda skinnsäten är den, som man säger, to die for. Den må se läcker ut, frågan är om uppdateringarna gör att den presterar bättre. Jag vet att det är många som väntar på svaret.

Förutsättningarna är lite annorlunda nu jämfört med senast. Den minusgradiga snålblåsten är utbytt mot vackert vårväder och Jaguaren har bytt ut 22-tumshjulen mot normaldimensionerade sommartassar. 

På söndag morgon är jag på plats i Haparanda efter att ha kört upp Jaguaren från Stockholm. Jag laddade fullt i den nya snabbladdaren i Kalix på väg upp, vilket gjorde att jag startade med 73 % kvar i batteriet vilket ska ge en räckvidd på 261 km. Dock dröjer det bara 17 mils innan det är dags för sträckans första laddstopp, Piteå. Batterinivån är nere på 7 % när jag pluggar in laddaren och sätter mig på en bänk för att avnjuta vårsolen en stund – närmare bestämt en timme och 15 minuter, då är batteriet laddat till 96 procent och jag rullar vidare till Umeå. Jaguaren klarar de 21 milen till Umeå med en god marginal på 20 procent. Laddtiden ligger på ungefär densamma, och jag har 95 procent och 322 km räckvidd när jag kör vidare till Sundsvall. Så här långt kan vi dra slutsatsen att räckvidden har blivit lite längre och laddtiden något kortare än sist. Men temperaturen har legat på fem plusgrader under dagen, och med tanke på de mer gynnsamma temperaturförhållandena och fyra månaders finslipning tycker jag inte att Jaguar presterar riktigt enligt förväntningarna. I alla fall inte hittills.

Förutsättningarna är annorlunda nu. Minus- grader och snålblåst är utbytt mot vårväder, och Jaguaren har fått sommartassar.

Jag är inbokad på ett hotell i centrala Sundsvall och när jag når flygplatsen har bilen en beräknad räckvidd på 37 kilometer. Det är 21 kilometer kvar till hotellet och jag vågar inte chansa. Det är sent på natten, men jag bestämmer mig för att ladda fullt, på så sätt kan jag dra vidare söderut direkt efter frukost … Klockan är kvart över ett på natten när jag kommer fram och jag har kört 65 mil på 12,5 timmar.

Med 75 procent kvar i batteriet startar jag kvart i tio på måndag morgon. Bilen beräknar att jag ska ta mig 260 km, och jag når Gävle med 2 procent tillgodo. 

Resten av resan fortlöper utan några större problem. I Mjölby läser jag av snitthastighet och förbrukning; 91 km/h och 2,49 kWh/mil. Hyfsat ändå.

Klockan är strax över tolv när jag tar in på ett hotell i Värnamo för att få några timmars sömn. Målet för dag tre är naturligtvis Ystad, men sedan ska jag ta mig vidare till Göteborg för att testa HPC-laddarna (High Power Charging) längs sträckan Varberg-Göteborg-Stockholm. Spännande att se om i-Pace klarar att ta emot 100 kWh, som den utlovar.

Men det ursprungliga målet var att köra Haparanda-Ystad. Även om det är en seger för I-Pace att den denna gång tog sig hela vägen är naturligtvis den stora frågan: Hur lång tid tog det? 

Sammantaget tog det 33 timmar och 25 minuter att köra från Haparanda till Ystad, med laddningar inräknade. När jag stannade och sov stoppade jag klockan och jag använde enbart snabbladdare längs vägen. Snitthastigheten låg på 88 km/h. 

Vi testar HPC-laddare Men för elbilsförare väntar alltid nya utmaningar. Nu ska jag ta mig upp till Varberg där den första HPC-laddaren finns. Jag laddar upp batteriet till 100 procent på en mack utanför Ystad, nu måste batteriet hålla hela vägen. 

Kvart över sex är bilen fulladdad och beräknad räckvidd är 345 km. Det är 32 mil till Varberg. 

Knappt tre timmar senare är jag framme, med 13 procent kvar i batteriet vilket understryker det faktum att Jaguarer trivs bäst i varmare klimat. Under dagen har temperaturen legat på runt +15 grader och när jag stannar i Varberg är det +5 grader. Snitthastigheten har legat på 86 km/h. Det här är räckviddsrekord hittills.

Jag har höga förväntningar på Ionity-laddaren när jag pluggar i och registrerar mig för ännu en ladd-app. Betalar, laddningen startar och slår av. Tre gånger. Till slut får jag ringa supporten. De ber mig byta laddare, och hjälper mig sedan igång med laddningen. Redaktören har gett mig instruktioner att följa laddningen minut för minut, helst sekund för sekund. Från början ligger laddningen på 79 kW för att sedan försiktigt stiga. Efter 17 minuter kämpar den sig upp till 82 kW. Men här tar det stopp. Efter 19 minuter, då batteriet är laddat till 46 procent sjunker effekten och efter 35 minuter ligger den på 56 kW. Batteriet är då laddat till 71 procent. Efter 50 minuter var vi nere på 39 kW, sedan 22 kW… 

Vägen mellan Göteborg och Stockholm ska vara en riktig fastlane med moderna HPC-laddare utplacerade.

Jämför detta medredaktörens resa till HPC-laddaren i Strömstad där e-Tron tog omkring full effekt (150 kW) tills batteriet var laddat till 80 procent. För den temperaturkänsliga katten går det däremot trögare. 70 minuter tog det att ladda fullt och på slutet låg laddningen på 22 kW. 

Klockan är 23:38 när jag stannar i Göteborg för att sova några timmar på min fasters soffa. Redaktören har gett mig instruktioner att starta tidigt för att hinna till Stockholm innan bilfirman där jag ska lämna Jaguaren stänger. Helst runt klockan fem på morgonen. Men livet som elbilsvagabond börjar tära även på den mest förhärdade. Således unnar jag mig en sovmorgon och lämnar sedan Göteborg med 74 procent i batteriet och en beräknad räckvidd på 252 km.

Vägen mellan Göteborg och Stockholm ska vara en riktig fastlane med moderna HPC-laddare strategiskt utplacerade. Det borde gå som en dans. Ganska tidigt ringer de från bilfirman och undrar när jag beräknar vara framme, de stänger nämligen klockan sex och ingen vill jobba övertid. Jaguaren är bokad redan dagen efter och jag ska helst lämna den fulladdad och städad. Trafiken rör sig ganska trögt tack vare enfiliga vägar, traktorer och yrkestrafik. Kristinehamn blir mitt första stopp, och jag hoppas att det ska gå snabbare att ladda den här gången. Laddningen börjar lovande med 80 kW men orkar inte heller här mer än knappa 80 kW. Lite stressad av min deadline avbryter jag laddningen efter 52 minuter. Då har batteriet laddat upp till 86 procent, mer än nog för att ta mig till nästa snabbladdare i Västerås. När jag pluggar i Fortum-laddaren som ska ge upp till 100 kW är klockan kvart i tre och det är drygt 10 mil till Vallentuna där jag ska lämna bilen. Nu gäller det att bara ladda i så pass mycket att jag tar mig i mål. Fyrtio minuter senare är jag redo att rulla. Batteriet ska räcka i 100 km. Temperaturen ligger på +17 grader, det borde funka.

Och Jaguaren vässar klorna och gör sig redo för ett sista språng. Och den här gången blir det fullträff. Två minuter i sex rullar vi in på bilfirman och killarna som tar emot mig ser lite förvånade ut. De hade räknat med övertid till sju, åtta. Dock är Jaguaren ganska urladdad, precis som dess förare.

HAPARANDA ca 13:00

Åker med 73 % i batteriet, vilket ska räcka 261 km. Temperaturen ligger runt +6 grader. Nu gäller det, katten!

PITEÅ PITE ENERGI 15:10

Endast 7 % och 24 km kvar i batteriet. Åker 16:40, uppladdad med 96 %, 336 km.

UMEÅ 19:15

Pluggar i med 20 % och 68 km tillgodo. Åker 20:35 med 95 % vilket bilen beräknar till en räckvidd på 322 km. Hoppas att det håller hela vägen till Sundsvall, nu vill jag inte göra flera stopp.

SUNDSVALL TIMRÅ AIRPORT 23:55

Jag har 11 % kvar, 37 km. Temperaturen ligger på -5 grader. Vågar inte chansa på att det räcker till hotellet. Bestämmer mig för att ladda fullt för att kunna åka direkt nästa morgon. Batteriet laddat till 83 % kl. 00:50. Anländer till hotellet i centrala Sundsvall 01:14.

SUNDSVALL 09:50

Avreder med en räckvidd på 261 km. Batteriet är laddat till 76 %. Det ska räcka hela vägen till Gävle.

GÄVLE ca 13:00

I krokarna runt Gävle, ca 13:00 drabbas jag av räckviddsångest: endast 2 % kvar, bilen har varnat sedan räckvidden var nere på 40 km, nu är den 5 km. Men allt går bra. Jag åker 14:28 med 98 % i batteriet, 323 km.

JÄRNA 17:50

14 % kvar, 49 km.

MJÖLBY 21:07

Temperaturen har sjunkit till +5 grader och jag har 16 %, 55 km kvar i batteriet. Kö vid laddaren, men det ska finnas fler i närheten. Snurrar runt i området tills jag hittar en där man till och med kan ladda med bankkort! Åker 22:30, 90 %, 310 km.

VÄRNAMO 00:14

Anländer Värnamo 00:14, 29 %, 101 km. 0 grader. Här ska jag och katten vila oss lite. ”Luffarliv i lyxbil” är en terminologi som beskriver mitt liv just nu. Lämnar Värnamo 09:40.

LJUNGBY 10:20

Vägarbeten och strul med laddare som kopplar ur flertalet gånger. Men hittills har jag inte behövt ringa support en enda gång. Vi kämpar på och lämnar platsen 11:55 med 285 km räckvidd.


YSTAD 16:28

Äntligen gick Jaguaren i mål!!! Med 13 % kvar i batteriet åker vi vidare genom landet. Ingen rast ingen ro.

Så här står sig Jaguar med utmanarna i resan från haparanda till ystad (nr9 2018):

Tesla: 20h 51 minuter

Hyundai Kona EV: 26h och 30 minuter

Kia e-Niro: 31h och 18 minuter

Jaguar i-Pace: 33h 25 minuter

I-Pace hade sämre tid än Hyundai Kona EV. Det här visar att hastigheten på långfärd dels beror på laddhastigheten, men även hur stor förbrukningen är. Hög förbrukning som i i-Pace i jämförelse med exempelvis Hyundai Kona EV gör att du får stå längre vid snabbladdarna. Vi behöver nu ett snabbare snabbladdarnätverk i Sverige.

Den lite märkligt formgivna i-Pace sticker verkligen ut i gatubilden med sin one-box-design, men under skalet levererar den allt som man förväntar sig av en klassisk Jaguar. Det vill säga en högklassig och rymlig inredning, superkomfort och goda prestanda. Fyrhjulsdriften garanterar att greppet alltid är grymt bra, men matchvikten och den lite höga byggnationen gör att man hellre glider mysigt fram i Jaggan, än tokkör den på kurviga vägar. Det var länge sedan en så dyr bil plockade hem Årets Bil-titeln i Europa – välförtjänt.

Den lite märkligt formgivna i-Pace sticker verkligen ut i gatubilden med sin one-box-design, men under skalet levererar den allt som man förväntar sig av en klassisk Jaguar. Det vill säga en högklassig och rymlig inredning, superkomfort och goda prestanda. Fyrhjulsdriften garanterar att greppet alltid är grymt bra, men matchvikten och den lite höga byggnationen gör att man hellre glider mysigt fram i Jaggan, än tokkör den på kurviga vägar. Det var länge sedan en så dyr bil plockade hem Årets Bil-titeln i Europa – välförtjänt.

Det är onekligen härligt att sätta sig bakom ratten i i-Pacen. Den är stabil, kvick, och komfortabel. Förbrukningen är mycket bättre med 18-tumsfälgarna istället för de feta 21-tummarna. Men räckvidden borde ha varit bättre, så även laddningen. Om Audi e-Tron kan ladda på 50 kW konstant till 100 procent borde även Jaguar klara det. Det gör den inte dessvärre. Annars är det en ljuvlig bil på alla parametrar. Fredrik Sandberg

Köregenskaper: 5

I-Pace är verkligen en prestanda-suv, med fyrhjulsdrift, motoreffekt på 400 hästar och ett vridmoment på 700 Nm. Inget snack om saken. I jämförelse med Tesla Model 3 står den sig däremot slätt – Tesla ger ett bättre pirr i magen. I-Pace ligger däremot fint på vägen och tar sig fram tryggt och förutsägbart utan att för den sakens skull ta död på körglädjen. Vill man ha lite extra krut finns ett sport-läge.

Komfort: 5

Komforten i I-Pace är fantastisk, vad kan man mer vänta sig av en bil med triljoner olika inställningar för stolar och klimat? Chassit är adaptivt, vilket innebär att bilen lär sig din körstil över tid och anpassar sig efter den. Luftfjädringen är lagom styv. Gott om plats i kupén, sköna (och snygga!) stolar, bra förvaringsutrymmen och laddningsmöjligheter för mobilen. 

Säkerhet: 5

Som förväntat av en bil i den här prisklassen är den utrustad med de flesta moderna säkerhetssystem, men även om den är full av teknik känns den mer traditionell och robust. 

Miljö – förbruk.: 5

0 g CO2/km 

Autonomi: 2

Bilen har adaptiv farthållare med styrassistans, vägskyltsövervakning, filhållningshjälp, varning för fartkameror och nödbroms även i hög hastighet (beroende på vilket utrustningspaket man väljer). Men autonom? Nja. Här handlar det mer om att göra en elegant entré på afternoon tea med den sedvanliga chauffören.

Utrustning: 5

Jaguar i-Pace är minimalismens raka motsats. Som jag tidigare nämnt finns det inställningar, knappar och reglage för det mesta. Allt för att i minsta detalj kunna skräddarsy bilen och således också komfort och körkänsla. Om Tesla är en stram kommunist är I-Pace en överdekorerad tsar. Som att dra på sig både diamanter, pärlor och päls till jobbet en tisdag. Och vem gillar inte det?

Utrymmen: 4

Femsitsiga I-Pace ger gott om utrymme till familjen. Kupén känns luftig och rymlig tack vare det enorma glastaket. Den breda mittkonsolen som ger ett väl tilltaget avstånd mellan framsätena och gott om plats för telefoner, kaffemuggar och nycklar. 

Ekonomi: 2

Sin vana trogen levererar Jaguar en känsla av lyx och kvalitet. Men med konkurrenter som Tesla Model 3 och Model X (i och för sig lite dyrare) och inte minst Audi e-Tron så blir det ett tufft val var man ska lägga sina pengar om man vill ha en elbil i den här prisklassen. 

Räckvidd: 4

Den deklarerade räckvidden är 470 km, men våra två långtest (Ystad-Haparanda) visar att I-Pace är ytterst temperaturkänslig och kräver en jämn och ekonomisk körning. Regenereringen kunde ha varit bättre. Med farthållaren i, motorvägsfart och runt 15 plusgrader presterade I-Pace som bäst. 

Laddning: 4

Batteriet på 90 KWh laddas med CCS-laddning och klarar av 100kW. Jaguar hävdar att man ska kunna ladda batteriet fullt på en timme med 50 kW-laddare, alltså en reguljär snabbladdare. Under vårt test tog det ungefär en timme och tre kvart, men då var batteriet aldrig helt tomt. Laddningstiden vid 50kW-laddare sjönk dock jämfört med första testet, då kyligt väder påverkade både laddare och räckvidd.

Summa: 41 av 50

Med ett snabbare snabbladdningsnätverk ger vi oss gärna ut på fler lååånga turer.

Pris:Från 879 900
Batterikapacitet:Cirka 90 kWh, litium-jon
Deklarerad räckvidd:470 km WLTP
Snabbladdning:100 kW
Ombordladdare:Enfas 7,4 kW
Drivning:Fyrhjulsdriven
Motoreffekt:Fram/Bak 200 ps. Systemeffekt
400 ps (294 kW)
Vridmoment: 696 Nm
Acceleration 0–100 km/h:4,8 sek
Toppfart:200 km/h
Antal sittplatser:5
Yttermått, LxBxH cm:468x213x157
(bredd inkl sidospeglar)
Tjänstevikt: 2 208 kg
Bagageutrymme:Bak: 656 lit (1453 lit med fällt baksäte) Fram: 27 lit.
Maxlast:462 kg (varav max 75 kg på taket)
Dragvikt: 750 kg
Nybilsgaranti: 3 år
Batterigaranti:8 år eller 16 000 mil
Test/prov i Elbilen:Nr 9 2018, nr 4 2019
Plus

• Fantastisk komfort. 

• Lyxig känsla.

• Bra utrymmen både för passagerare och bagage

Minus

• Borde ha längre räckvidd. 

• Trögladdad.

• För lite autonoma fuktioner.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!