Äppeltestet
Fredrik Sandberg
21 feb 2021
TRIPPELTEST
Kia e-Niro, Tesla Model 3 SR Plus, VOLKSWAGEN ID3
Hösten hade slagit in på allvar och med den kom äppelskörden. Vi laddade tre elbilar fullt och drog från Stockholm ner till Kivik för att utröna hur utmanaren Volkswagen ID3 står sig på en långkörning jämfört med Tesla SR+ och Kia e-Niro. Och hur många äppellådor man kan packa i uppstickaren.
Text: Fredrik Sandberg, Lotta Hedin och Johan Stenvall | Foto: Peter Gunnars.
Vi startar vid lunchtid med tre bilar, Volkswagen ID3, Kia e-Niro och en Tesla Model 3 SR+. Det är tre bilar inom ett prisspann på mellan 430 000 kronor och 560 000 kronor.
ID3 finns i en utrustningsnivå som ligger väldigt nära Tesla Model 3 SR+ och är faktiskt dyrare än den maxutrustade Kia e-Niro. Den finns även i en variant som är drygt 130 000 kronor billigare än Tesla Model 3.
Oavsett utrustningsnivå, hur står sig uppkomlingen ID3 mot de andra två trotjänarna? Är det en långkörarbil eller inte? Alla tre bilar har ungefär samma räckvidd enligt WLTP, mellan 420 km och 455 km. Det är på papperet. Verkligheten brukar bjuda på överraskningar. Därför tog vi sikte på Kivik från vår plats i Stockholm. När vi hade chansen testade vi också hur bra de lastar. Vem får med sig flest äpplen från äppelstaden?
Ut på motorvägen söderut, med andra ord.
Kia e-Niro brukar imponera med sin snåla förbrukning. Och den här trippen är inget undantag. Hastigheten ligger på kring 110 km/h de flesta sträckorna, väl ute ur Stockholm, till det första laddstoppet. Efter Linköping blir det 120 km/h och då ökar förbrukningen. De 64 kWh som batteriet rymmer tar oss till Gränna, dit det är 310 km från start. På en av de tuffare motorvägssträckorna i landet.
Men det är på håret. Vi har fem procent kvar av batteriet när vi glider in vid laddaren.
Sedan tar det 52 minuter innan vi kan åka vidare, då har jag har laddat upp till 80 procent. Inräknat i det är cirka fem minuter av strul med Ionity-appen. Men laddhastigheten är inte imponerande. Trots att det är en Ionity-laddare, som kan ge maxeffekt. Vi kommer inte över 77 kW och kapaciteten dalar snabbt efter 50 procent. Det visar sig också att ID3:an redan är på väg att köra om, trots att den stannade och laddade redan i Mantorp, 7,5 mil norrut.
Teslan ligger dock längst bak, den kör enligt bilens rekommendation, som tycker att den ska svänga in på Sillekrog för ett kort laddstopp.
Men de positionerna kommer snart ändras. Under den 62 mil långa resan blir det tydligt att laddhastighet spelar roll för hur lång tid det tar att ta sig en längre sträcka. Så här såg det ut för oss:
Efter Sillekrog stannar Teslan i Ödeshög för att ladda till över 80 procent.
”Oavsett utrustningsnivå, hur står sig uppkomlingen ID3 mot de andra två trotjänarna? Är det en långkörarbil eller inte?”
Start i Upplands Väsby 11:54 med 100% batteri. En rundtur på cirka 130 mil.
Laddstopp Kia e-Niro:
1: Gränna, 54 minuter.
2: Markaryd, 20 minuter.
Mål i Kivik, ankommer med 18 procents batteri. Övernattning utan laddning.
3: Kristianstad cirka 50 minuter.
4: Oskarshamn, cirka 40 minuter.
5: Nyköping, cirka 20 minuter.
Laddstopp Volkswagen ID3:
1: Ionity Mantorp, 35 min.
2: Värnamo, 42 min.
Målgång i Kivik. Ankommer med 25 procents batteri, övernattning utan laddning.
3. Kristianstad, 53 minuter.
4: Oskarshamn, 50 minuter.
5: Norrköping, 17 minuter.
6: Södertälje, 19 minuter.
Laddstopp Tesla Model 3 SR+
1: Sillekrog, 18 minuter.
2: Ödeshög, 35 minuter.
3: Lagan, 7 minuter.
4: Markaryd, 15 minuter.
Målgång i Kivik. Ankommer med 25 procents batteri, övernattning med laddning.
5: Kristianstad, laddar fullt. 50 minuter. Sista tio procenten är sega.
6: Oskarshamn, 50 minuter.
7: Norrköping, 30 minuter.
“Kia e-Niron kommer dock loss från sin Ionity-laddare i Gränna och leder nästa sträcka som är 192 km.”
Kia e-Niron kommer dock loss från sin Ionity-laddare i Gränna och leder nästa sträcka som är 192 km. I Markaryd stannar den för en 20-minuterspaus med 50-kW-laddning. Det behövs för att toppa upp och inte komma till slutmålet med helt tomma batterier. Bilen laddar från 30 till 46 procent.
ID3:an stannar i Värnamo för ett sista laddstopp före slutdestinationen Kivik.
Tesla Model 3 SR+ lämnar Ödeshög och får göra ytterligare två laddstopp. Bara för att vara säker på att nå superchargern i Markaryd krävs det ett stopp på Toftaholm herrgård, vid Lagan. Det hade gått att ladda mer i Ödeshög för att ta sig till Markaryd, men laddningen var väldigt trög när batteriet började bli fullt.
Det märkliga är att när Kia e-Niro är redo att lämna Markaryd, med 50 mil körda, rullar Tesla Model 3 in på superchargern som ligger vid sidan av 50kW-laddaren där Kian står.
Trots tre laddstopp, mot ett laddstopp för e-Niron, är den nästan ikapp. Laddhastighet spelar roll!
Kian kommer först fram till Kivik, och väl på plats har den 19 procent kvar av batteriet. Sammanlagd laddningstid på den här 62-milafärden blev cirka 1 timme och 10 minuter.
Teslan kommer fram en halvtimme senare, och tio minuter efter det rullar ID3:an in på gården. Den behövde endast två laddstopp, men blev ändå efter Teslan, som alltså krävde fyra laddningar.
Väl på plats på vårt boende kunde vi dock inte ladda vare sig ID3:an eller Kia e-Niron. Trots att stället vi bodde på, det supercharmiga Svabesholms Kungsgårds & Pensionat (nej, de har inte sponsrat den här artikeln, det var verkligen charmigt) hade ordnat med laddning. Vi hade ringt innan och förvarnat att vi kom med tre elbilar, och de sa att de kunde erbjuda ström. När vi dök upp på kvällskvisten möttes vi av värdinnan som visade på tre platser där vi kunde ladda. Dock ur vanliga vägguttag.
Den enda som hade rätt kabel var Tesla. Volkswagen och Kia skickar inte med vanliga stickkontakter med bilarna. Vilket är bra ur ett säkerhetsperspektiv, men samtidigt … Man vill ju kunna ladda även på sådana här ställen.
Dagen efter, en ljuvligt solig morgon, tog vi en promenad genom bokskogarna i Stenshuvuds nationalpark innan vi gav oss av norrut igen.
Det är lätt att glömma bort hur vackert Skåne är för oss som bor norrut. Vi blev påminda med besked när vi gled fram i det vackra landskapet och svängde in på en äppelodling där lådor, som bågnade av olika sorters äpplen, stod uppradade. Syrliga, smakrika, fantastiska äpplen åkte ner i våra lådor. Och vi packade de tre bilarna för att avgöra lastkapacitet.
Kian vann detta moment. Den har ett något rymligare utrymme än de andra två. ID3 har minst lastutrymme, men det är inte dåligt. Vi lastade till kanten av bakre ryggstödet, så att föraren har bibehållen sikt bakåt.
Tesla Model 3 fick plats med ungefär fem lådor (en i frunken) och 22 mustboxar. ID3 kom inte långt efter, också med fem lådor, men 18 bara mustboxar. Bäst var e-Niro, som slukade sex äppellådor och 13 mustboxar.
Med bilarna fulla av äpplen och boxar – vi köpte dock inte alla lådorna – fortsatte färden.
Vi laddade fullt i Kristianstad för att mäta förbrukning och räckvidd med parallellkörning till Oskarshamn.
Vägen dit är 25,7 mil. Bitar av vägen är 80-vägar, men här finns också partier med 110-väg. Vi körde på led och höll avstånden för att inte bilen längst fram skulle ta allt luftmotstånd åt bilarna bakom.
När vi efter nära tre timmars körning svänger in på Ionity-laddaren i Oskarshamn får vi aningen märkliga resultat. Den snålaste av de tre bilarna ska vara Tesla Model 3 SR+. Den var dock mest spännande på trippen, med endast 8 procent av batteriet kvar vid ankomst. ID3:an var tryggare, med 18 procent till godo. Kia e-Niro var tämligen oberörd. Batteriet hade 36 procent kvar!
Snittförbrukningen var tämligen lika, 1,7 kWh per mil för ID3, 1,71 kWh per mil för Teslan och 1,67 kWh för e-Niron. Batteripacken är 58, 62 och 64 kWh stora. Det här går inte ihop. Det ska inte bli så här stora skillnader. Ett problem är att vi inte säkert vet hur stort batteri Tesla har då företaget inte kommunicerar de uppgifterna, 62 kWh kommer från Wikipedia-uppgifter. Någonting märkligt är det. Troligen är färddatorerna inte mycket att lita på. Men här blev det tydligt hur vass e-Niron är när det kommer till förbrukning, trots att den är en högre bil.
Vi laddar nästan fullt för att se hur de presterar på snabbladdarna. ID3 visar sig kunna mäta sig med Tesla Model 3 SR+ i laddkapacitet. Även om den senare är snabbare initialt, med effekt på uppåt 140 kW, så kommer ID3:an ikapp senare. Över 80 procent är Teslan seg, medan ID3:an puttrar på med över 30 kW över 90-strecket.
Trögast är räckviddskungen e-Niro. Men eftersom den hade mer batterikapacitet kvar var den ändå klar ungefär samtidigt.
Sista sträckan mot Stockholm visade även här e-Niron framfötterna med körning hela vägen till Nyköping, 25 mil, utan problem, trots att det blivit aningen kylslaget med temperaturen kring 7 grader. Det blev dock ett kortare laddstopp för att säkra de tio sista milen till Stockholm. ID3:an laddade i Norrköping och sedan ett kortare stopp före Stockholm. Teslan superchargade i Norrköping inför sista biten hem.
Det vi alla konstaterar är hur utvecklingen har gått framåt, hur vi kan ta sjumilakliv med elbilarna. Hur bra det fungerar och – det här låter kanske väl dramatiskt – men faktiskt hur världen börjar öppna sig för de som köper elbil. Långresorna blir möjliga för fler. ID3 levererar. Även om den inte har samma räckvidd som e-Niron, är laddningen tillräckligt bra för att man ska våga ge sig ut på äventyr. Med ett instegspris på 434 900 är det här en bil för många.
Men skönast på långfärden är nog e-Niron, med sin stabila räckvidd, sin sköna komfort och lättöverskådliga instrumentering. Roligast är naturligtvis Teslan, där stabilitet, styrning, acceleration och navigation sitter på plats. En sportig upplevelse, men snikmodellen förlorar faktiskt både mot ID3 och e-Niro när det kommer till räckvidd. Ett välutbyggt superchargernätverk räddar dock anrättningen.
Allt är inte på plats för Volkswagen. Det återstår en hel del finjusteringar av infotainmentsystemet, som vid en första anblick och provkörning fungerar, men som på långturen blir irriterande. Det är många undermenyer och kartan hittar inte flera adresser vi skriver in. Röst-
igenkänningen är inte mycket att ha. Här är Tesla bäst. Kia har inte ens någon att luta sig mot, där hittar vi istället Apple Car Play och Android Auto som fixar det mesta. Det enda riktigt usla i e-Niron var ljudet. För musikälskaren rekommenderar vi att satsa på tech-paketet där en riktig ljudanläggning ska följa med.
Där ID3 verkligen levererar är på mörkerkörningen. Det autonoma helljusets ljusavkänning fungerar otroligt bra. Strålkastarna styr runt mötande bilar. Här sitter Tesla på läktaren. Den kräver manuellt handlag annars bländar det automatiska helljuset alla långtradare. Kia klarar sig med godkänt.
Med ID3 kliver Volkswagen in bland räckviddskungarna och visar att den klarar långa körsträckor.
Testfakta
Kia e-Niro
BETYG
Köregenskaper: Trygg men inte riktigt lika närvarande som ID3.
Betyg: 3
Komfort: Känns lika komfortabel och tyst som ID3. Skön att köra långt i. Bra säten och sikt.
Betyg: 4
Säkerhet: Autobroms och dödavinkelvarnare, adaptiv farthållare och fem stjärnor i Euro NCAP.
Betyg: 5
Miljö – förbrukning: Snålaste bilen av de tre testade bilarna.
Betyg: 5
Autonomi: Duglig lane assist, välfungerande adaptiv farthållare och automatisk avbländare.
Betyg: 3
Utrustning: Kia känns gammaldags med mindre displayer och mängder med knappar. Men utrustningsnivån är hög.
Betyg: 4
Utrymmen: Bäst utrymmen i detta test. Baksätet känns rym- ligast, framför allt i bredd. Även bagageutrymmet är större än ID3.
Betyg: 4
Ekonomi: Mest räckvidd för pengarna i det här testet. Kan matcha en Tesla Model 3 LR.
Betyg: 4
Räckvidd: En för bilens form och batteriets storlek fantastisk räckvidd.
Betyg: 4
Laddning: E-Niro laddar segare än både ID3 och Tesla Model 3 SR+. Men bra är att den nu har fått trefasladdning.
Betyg: 3
Utseende: Vill man absolut inte sticka ut med att man har en elbil så är det ett bra val. Ser ut som den vanliga Kia Niro. Lite tråkig.
Totalt: 39 av 50 poäng
E-Niro laddar bra till 50 procent, sedan dalar det, och efter 73 procent blir det segt. De sista tio procenten är till för den tålmodige.
Förbrukning och räckvidd: Temp: 11–14 grader vid provkörningen.
Officiell räckvidd: 455 km WLTP.
Räckvidd vid provkörningen: 400 km, mest motorväg.
Förbrukning 90 km/h: 16,7 kWh/100 km.
SNABBFAKTA
Pris: | 481 900 kr. |
Batterikap: | 64 kWh. |
Deklarerad räckvidd: | 455 km (WLTP) |
Snabbladdning: | CCS 77 kW. |
Ombordl.: | Trefas 11 kW. |
Drivning: | Framhjulsdrift. |
Motoreffekt, vridmoment: | 150 kW, 395 Nm. |
Acceleration 0–100 km/h: | 7,8 sek. |
Topphastighet: | 167 km/h. |
Antal platser: | 5. |
Yttermått, LxBxH: | 438x181x156 cm. |
Tjänstevikt: | 1 847–1 864 kg. |
Bagageutr.: | 451 l. |
Maxlast: | 366–383 kg. |
Dragvikt: | 300 kg. |
Nybilsgaranti: | 7 år/15 000 mil. |
Batterigaranti: | 7 år/15 000 mil. |
Testfakta
Tesla 3 SR +
BETYG
Köregenskaper: Svagaste modellen av Model 3 är allt annat än svag. Fin väghållning, stark acceleration ger sportig körning.
Betyg: 3
Komfort: Stötig jämfört med de andra två, det sportiga kan lätt bli tröttsamt. Bullrigast av de tre.
Betyg: 3
Säkerhet: Mängder av säkerhetsfunktioner som standard. Högsta betyg i Euro NCAP.
Betyg: 5
Miljö – förbrukning: Ett mindre batteri än till andra Tesla-modeller gör den mer miljövänlig.
Betyg: 5
Autonomi: Tesla är i absolut framkant här. Autopiloten fungerar bra, för det mesta.
Betyg: 5
Utrustning: Infotainment i en klass för sig. Vi önskar fortfarande en head-up-display i Model 3.
Betyg: 5
Utrymmen: Baksätet känns minst i testen. Lastning bak är förvisso djupt men svåranvänd.
Betyg: 3
Ekonomi: Billigaste Teslan är inte billig. Se beräkningar.
Betyg: 3
Räckvidd: Räckvidden är helt klart godkänd utifrån batteristorlek. Bra laddmöjligheter räddar.
Betyg: 3
Laddning: Likvärdig med ID3 sett till hela laddningen. Tillgången till Teslas smidiga superchargers gör att betyget blir högt.
Betyg: 4
Utseende: Vi gillar den avskalade designen och bilen är tydligt en Tesla men kanske lite tråkig utseendemässigt.
Totalt: 40 av 50 poäng
Laddkurvan dalar ganska brant efter 60 procent, och det blir segt över 80 procent. Sista tio procenten rekommenderas inte att ladda om man inte har gott om tid.
Förbrukning och räckvidd: Temp 11–14 grader vid provkörningen.
Officiell räckvidd: 430 km WLTP.
Räckvidd vid provkörningen: 283 km, mest motorväg.
Förbrukning 90 km/h: 17,1 kWh/100 km.
SNABBFAKTA
Pris: | 569 900 kr. |
Batterikap: | 62 kWh*. |
Deklarerad räckvidd: | 430 km |
Snabbladdning: | 170 kW. |
Ombordl.: | 11 kWh. |
Drivning: | Bakhjulsdriven. |
Motoreffekt, vridmoment: | Ca 239 kW, 420 Nm*. |
Acceleration 0–100 km/h: | 5,6 sek. |
Topphastighet: | 225 km/h. |
Antal platser: | 5. |
Yttermått, LxBxH: | 469x185x144 cm. |
Tjänstevikt: | 1 847 kg |
Bagageutr.: | 425 l. |
Maxlast: | Ca 390 kg. |
Dragvikt: | 910 kg. |
Nybilsgaranti: | 4 år/8 000 mil. |
Batterigaranti: | 8 år/19 200 mil. |
uppger inte själva detta.
nätverket. Annars är det en kul bil att köra, även om den är aningen bullrig på långfärder.
Testfakta
VOLKSWAGEN ID3
BETYG
Köregenskaper: Känns piggare än vad vi förväntade oss, med sin 150-kW-motor. Det kan bero på bakhjulsdriften. Stabil och komfortabel på landsväg och motorväg. Samtidigt liten och smidig med snäv svängradie i stadstrafik. Lätt att fickparkera och trixa genom snäva parkeringsgarage. Accelerationen är inte Tesla-kul men fullt tillräcklig.
Betyg: 3
Komfort: Skön långfärdsbil med bra stoppade säten. Hyfsad sikt framåt med två a-stolpar som grenar sig. Men det är desto svårare att se bakåt. Som tur är finns backkamera. ID3 känns tyst och väl isolerad från vägljud. Stolarna håller för långkörning och fjädringen är lagom avstämd.
Betyg: 4
Säkerhet: Nyligen fick ID3 fem stjärnor i Euro Ncap.
Betyg: 5
Miljö: ID3 kommer från en fabrik som är koldioxidneutral. Det vill säga, Volkswagen har jobbat hårt för att få ner förbrukningen vid både batteri- och biltillverkningen. Det de inte rår på säger de sig klimatkompensera. Strömförbrukning i paritet med Tesla Model 3.
Betyg: 5
Autonomi: Den läser skyltar på avfarter, tvärbromsar och tror att det är 50 på 90-vägar. Lane assisten fungerar sådär. Inga revolutionerande nyheter här.
Betyg: 2
Utrustning: ID3 sticker ut rejält med sina fantastiska helljus – IQ Light LED Matrix med Dynamic Light Assist – och den automatiska avbländaren som inte bara bjuder på ett läckert ljusspel, utan även fungerade prickfritt på vår långfärd. Den finns på alla modeller förutom grundmodellen Life. Att tänka på vid val av nivå.
Vissa saker känns nytt och kul i övrigt. Den LED list som ligger i framrutans nederkant visar när och vart man ska svänga vid navigering. Det funkar jättebra.
ID3 är ännu inte klar i övrigt. Det kommer att dröja till nästa år och en sväng in på verkstaden för att få mjukvaruuppdateringar genom internet. Då blir infotainmentsystemet förhoppningsvis bättre. Som det är nu känns det väldigt hoprafsat och laggigt. Kartfunktionen är bland det sämre vi har varit med om. Vi saknar Apple Car Play och Android Auto.
Betyg: 2
Utrymmen: Det är lite knöligt att komma in i baksätet om man är tre fullvuxna personer. Utåt kanterna fick vi sitta med nacken böjd. Även om den är rymlig för benen i baksätet, är det svårt att klämma in tre vuxna och definitivt ingenting för långturen. Två personer fungerar dock utmärkt. Lastutrymmet är inte heller överdrivet bra. ID3 kom sist i äppeltestet.
Betyg: 3
Ekonomi: För att Volkswagen ID3 ska bli en riktig folkelbil behöver priset vara lägre. Se kostnadskalkyl.
Betyg: 4
Räckvidd: Vi tar oss 64 mil på två laddstopp. ID3 har ingen rekordsnål förbrukning, men det här är ändå en bil som fungerar för den som gillar att köra långt. För den som kör långt ofta, kommer en version med ännu större batteri senare i år. Dock endast med plats för två i baksätet.
Betyg: 4
Laddning: Laddningen vid tomt batteri startar vid 100kW för att sakta sjunka medan batteriet fylls. Bättre än e-Niro. Vi hade gärna sett 100kW-laddning under längre tid.
Betyg: 4
Utseende: ID3 ser ny och modern ut men har samtidigt en tydlig Volkswagen-gen. En modernare Golf helt enkelt, kanske precis det designen ska utstråla.
Totalt: 36 av 50 poäng
SUMMA SUMMARUM:
Vi gillar snabbladdningen, helljusen, den sköna komforten, rymligheten om man är fyra personer, den rappa bakhjulsdrivna accelerationen. Det halvfärdiga infotainmentsystemet lämnar mycket att önska.
En jämnare kurva från 100 kW hade varit önskvärt, men det här är dock klart godkänt. ID3 når faktiskt upp till de utlovade 100 kW. Även om det är en kort stund.
Förbrukning och räckvidd: Temp: 10 grader vid förbrukningstestet.
Officiell räckvidd: 420 km WLTP. Räckvidd på långa provkörningen:
325 km motorväg. Snittförbrukning: 1,7 kW/mil.
SNABBFAKTA
Pris: | 434 900 kr. |
Batterikap: | 58 kWh. |
Deklarerad räckvidd: | 420 km. |
Snabbladdning: | 100 kW. |
Ombordl.: | 11 kW. |
Drivning: | Bakhjulsdrift. |
Motoreffekt, vridmoment: | 150 kW, 310 Nm. |
Acceleration 0–100 km/h: | 7,3 sek. |
Topphastighet: | 160 km/h. |
Antal platser: | 5. |
Yttermått, LxBxH: | 426x181x155 cm. |
Tjänstevikt: | 1 826 kg. |
Bagageutr.: | –. |
Maxlast: | 413–540 kg. |
Dragvikt: | 0 kg |
Nybilsgaranti: | 2 år. |
Batterigaranti: | 8 år/16 000 mil. |
ID3 har 58 kWh tillgänglig energi.
Enkelt tyg men sköna säten på långturen.
Roliga pedaler i 1st edition. En av oss tyckte att de var halkiga.
Helt okej utseende, men det blir lite för många undermenyer och inte alltid så responsivt.
Plastigt, och inte så intuitivt.
Ingen frunk hittar vi. Och ingen motor. Den sitter bak på ID3.
Och vinnaren är:
Tesla Model 3 SR+
Det är en mer kompetent elbil och roligast på vägen. Men den har inte bäst räckvidd, där tar Kia e-Niro hem spelet med god marginal.
ID3:an får lägst betyg, men är ändå en bil vi vill rekommendera, främst på grund av priset. Man bör kanske sikta på en utrustningsnivå upp från basversionen. Volkswagen har lyckats med vad de föresatt sig; att leverera en elbil med bra räckvidd till ett rimligt pris. Men vi hade nog hoppats på en ännu lägre prislapp.
Valet är inte klockrent mellan en e-Niro och en ID3:a. Och siktar man på en dyrare variant, så blir utbudet plötsligt större, där Tesla Model 3 SR+ befinner sig, även om man får lägga på cirka 40 000 kronor.
Låt oss se vad som händer med kommande uppdateringar för Volkswagens elbil. Det krävs en hel del fix för att få infotainmentsystemet att bli vad man förväntar sig. Vi är också nyfikna på hur den avancerade head-up-displayen kommer att fungera, när den väl rullar ut.
Räckvidd:
Vi kör på led mellan Kristianstad och Oskarshamn, en sträcka på 25,7 mil. Så här presterade bilarna:
Tesla Model 3 SR+:
Startar i Kristianstad med 98 procent. 8 procent kvar i Oskarshamn. Snittförbrukning: 17,1 kWh. 2,7 mils räckvidd kvar vid målet, enligt färddatorn.
Kia e-Niro:
Startar i Kristianstad med 97 procent. 36 procent kvar i Oskarshamn. Snittförbrukning: 16,7 kWh/mil. 13,9 mil kvar att köra, enligt färddatorn.
Volkswagen ID3:
Startar i Kristianstad med 100 procent. 18 procent kvar i Oskarshamn. Snittförbrukning: 1,7 kWh/mil. 6,8 mils räckvidd kvar vid målet enligt färddatorn.
Så här långt räckte strömmen för de tre bilarna, baserat på parallellkörning mellan Kristianstad och Oskarshamn och pålagt vad bilarna uppgav för återstående räckvidd i färddatorn. Kia e-Niro överraskar med en betydligt längre räckvidd, trots att batteriet inte är mycket större än de två konkurrenterna.
Förmånsvärde 2020
VOLKSWAGEN ID3: Plus (extrautrustning 60 000 = andra utrustnings- nivån), 2 671 kr/mån, 32 052 kr/år.
Kia e-Niro: Advance Plus, 2 263 kr/mån, 27 158 kr/år.
Tesla M3 Standard Range Plus RWD 2020: 3 159 kr/månad, 37 915 kr/år.
Privatleasing
VW ID3 58 kWh batteri, 1500 mil/år, 36 mån. Basnivå Life 3 715 kr/mån. Erbjuder försäkring privatleasing Life 419/mån. Mellannivå Style 4 495 kr/mån. Erbjuder försäkring privatleasing Style 448 kr /mån.
Kia e-Niro, 1 500 mil/år, 36 mån. Advance (basnivå), 3 995 kr/mån. Advance Plus 4 395 kr/mån. Erbjuder försäkring privatleasing 365 kr/mån.
Tesla M3 Standard Range Plus RWD, 1 500 mil/år, 36 mån. 6 884 kr/mån. Försäkring 450–500 kr/mån.
Privatköp
(Beräknat med hjälp av teslakalkylen.se på 36 månader ägandetid, 1 500 mil/år, 20% kontantinsats, effektiv ränta 4,2%, restvärde 50%, klimatbonus 60 000 kr, bränslekostnad 2 kr mil, försäkring 4 500–5 500 kr/år, servicekostnad enligt uppgift från respektive bilföretag).
VW ID3 Life, 434 900 kr. Privat kostnad: 3 780 kr/ mån. Med kontantinsatsen utslagen: 6 196 kr/mån.
VW I:D 3 1st edition Plus, 479 900 kr. Privat kostnad: 4 258 kr/mån. Med kontantinsatsen utslagen: 6 924 kr/mån.
Kia e-Niro Advance (basnivå), 481 900 kr. Privat kostnad: 4 343 kr/mån. Med kontantinsats utslagen: 7 020 kr/mån.
Kia e-Niro Advance Plus, 506 800 kr. Privat kostnad 4 608 kr/mån. Med kontantinsats utslagen: 7 423 kr/mån.
Tesla M3 Standard Range Plus RWD, 569 900 kr. Privat kostnad: 5 132 kr/mån. Med kontantinsats utslagen: 8 298 kr/mån.
Servicekostnaden
Servicekostnader ID3
• 1:a service vid 3 000 mil/år, kostar 1 849 kr.
• 2:a service vid 4 500 mil/år, kostar 2 645 kr.
• 3:e service vid 6 000 mil/år, kostar 1 849 kr.
SUMMA: 6 343 kr. 4 494 kronor de första tre åren.
Servicekostnader e-Niro
• 1:a service vid 1 500mil/1år, mil/år, kostar 890 kr.
• 2:a service vid 3 000mil/2år, mil/år, kostar 2 575 kr.
• 3:e service vid 4 500mil/3år, mil/år, kostar 4 828 kr.
• 4:e service vid 6 000mil/4år, mil/år, kostar 2 747 kr.
Summa: 11 040 kr. 8 293 kronor de första tre åren.
Kia e-Niro kostar 3 799 kronor mer för service de första tre jämfört med Volkswagen ID3.
Servicekostnader Tesla
Inga krav på sevice enligt fast serviceintervall hos Tesla. Garantierna gäller ändå.
Våra val
Johan Stenvall: E-Niro känns som det förnuftiga valet, rymligast, längst räckvidd. Men e-Niro tilltalar ändå inte mig, det slätstrukna utseendet och den traditionella inredningen känns bara inte spännande och kul.
ID3 sedd från utsidan känns helt rätt. Men något har gått fel i viljan att skapa nytt. Inredningen är plastig och infotainmentsystemet irriterande rörigt. Jämför med inredningen i vanliga Golf som har en helt annan kvalitet, varför kunde vi inte bara få den även i ID3?
Billigaste Teslan är helt klart dyrast i denna test och faller på en hel del praktikaliteter. Opraktiskt bagageutrymme, stötig och ljudlig. Men ändå så känns den så mycket mer framtid än de övriga två. Jag får leva med allt det opraktiska i vardagen och accelerera mot framtiden med det riktiga elbilsmoment de andra saknar. Teslan gör mig glad och blir mitt val.
Fredrik Sandberg: Om jag stod i valet mellan en maxutrustad ID3, en maxad Kia e-Niro och en Tesla Model 3 SR+ skulle jag nog ändå välja Teslan. Bara på körglädjen och allting sitter ihop som ett kassaskåp när det kommer till uppkopplade funktioner, laddnätverk, autopiloten och röstigenkänningen. Teslas systemtänk är svårt att ta sig förbi. Deras digitala försprång är gigantiskt. Men om plånboken får tala är ID3 ett mycket vettigt val, den funkar bra på långturen, har en grym strålkastare för mig som rör mig i Norrbotten på vintrarna och förhoppningsvis blir infotainmentsystemet bättre med kommande uppdateringar. Den känns aningen roligare än Kia e-Niro, som imponerar med räckvidd men inte med snabbladdningen.
Lotta Hedin: Den är inget superenkelt beslut, men jag väljer Kia e-Niro. Räckvidden och snålheten i kombination med generösa utrymmen avgör. E-Niron snabbladdar långsammare än de andra två bilarna, men om man som jag ofta kör långt i områden där man (än så länge) sällan stöter på så mycket mer än 50 kW-laddare, känns färre laddstopp med lägre effekt som ett bättre val än tätare laddstopp med snabbare laddning (i den mån sådana laddare finns att tillgå). Skulle jag köra mycket i stadsmiljö skulle jag dock välja ID3:an, som känns nättare och smidigare, och är lättare att parkera.