Elbilen logo Meny

ID 4 GTX – Folkasuv med extra allt

Fyrhjulsdrivna ID 4 GTX är både snabbare och starkare än sitt bakhjulsdrivna syskon ID 4, och erbjuder körning med betydligt mer bett. En ny favorit på tjänstebilstoppen, tror Volkswagen själva. Förmodligen har de rätt.

Volkswagen kallar den sitt nya sportiga flaggskepp, och metaforen är på sätt och vis talande: ett sportigt skepp. Det finns en gräns för hur sportigt ett skepp kan vara, och samtidigt förbli ett skepp. Detsamma gäller för suvar. Men absolut.
ID 4 GTX är både starkare och snabbare än vanliga ID 4, och fyrhjulsdriften med sina dubbla, blixtsnabbt samverkande motorer erbjuder utan tvekan andra köregenskaper och annan körglädje. 

Detta blir tydligt när det är dags för provkörning och vi får testa bilen på bana, med inhyrda, före detta racingförare som guider. Meningen är förstås att vi journalister ska våga utmana, och testa vad bilarna går för på ett sätt som inte vore ansvarsfullt när man delar vägen med oskyldiga medtrafikanter.

ID 4 GTX är precis som de bakhjulsdrivna ID 4-modellerna utrustade med en permanentmagnet-synkronmotor på bakaxeln. Därtill finns en kompakt asynkronmotor som driver framhjulen, som enligt Volkswagen ger låga motståndsförluster når den inte används. I eco- och komfortläget går den främre motorn bara in vid behov, medan fyrhjulsdriften alltid är aktiverad i sportläget.

”På en marknad där en bil för alla tänk-
bara ändamål smäller högt, kommer ID 4 GTX bli en hit.”

Förutom den elektriska fyrhjulsdriften med sina sammanlagt 472 Newtonmeter i maximalt vridmoment är testbilarna även utrustade med adaptiv chassireglering, så kallad DCC, som är tillval. Systemet som enligt Volkswagen anpassar stötdämparnas kraft hela 200 gånger per sekund gör att körningen känns både komfortabel och säker. Eller, egentligen går det väl inte att avgöra vilken del av styrsystemen som gör vad när man kör – inte för den här föraren i alla fall. Men resultatet blir en utmärkt och stabil kurvtagning, framför allt i sportläget. Även när man upplever att man kommer in lite för fort och centrifugalkraften känns lite för stor, håller bilen kurs och styr upp situationen. Det är både tryggt och roligt.

Utseendemässigt urskiljer sig ID 4 GTX genom att sidorna är lackade hela vägen ned. Det ger inte samma intryck av två bilar staplade ovanpå varandra som hos den bakhjulsdrivna ID 4:an. Interiört är skillnaderna små. Ett litet GTX-emblem pryder ratten och några färgdetaljer i dörrar och instrumentpanel och stolarnas sömmar har fått annan färg.

Endast detaljer skiljer GTX-modellen från vanliga ID 4 interiört. Till exempel röda sömmar.

Beroende på utrustningsnivå finns förutom körlägena eco, comfort och sport ytterligare ett eller två körlägen att välja mellan: ett traction-läge för körning på halt eller löst underlag som är anpassat för att ge bilen maximalt grepp. För de som köper tillvalspaketet Sport Plus finns dessutom ett anpassningsbart individual-läge.

Efter bankörningen kör vi en runda på böljande uppländska landsvägar. Komforten är fortsatt hög. Förarstödssystemen får sköta skyltavläsning och hastighet och anpassa farten efter vägens kurvor. Det går fint. Sättet som systemet i förväg meddelar vad det tänker göra på displayen (till exempel: om 200 meter, skarp sväng, sänkt hastighet 45 km/h) ger plus i kanten. Att högt gräs och lummig grönska ibland skymmer sikten kan bilen dock inte väga in i beräkningen, och det känns efter ett tag säkrast att ta över spakarna själv.

Den fyrhjulsdrivna ID 4.an får dra 1,2 ton, alltså 200 kilo mer än den bakhjulsdrivna varianten. Maxhastigheten har utökats till 180 kilometer i timmen och accelerationstiden 0–100 km/h krympt till 6,2 sekunder (motsvarande siffror för bakhjulsdrivna ID 4 är 160 km/h och 0–100 på 8,5 sek). För detta får man lägga till 56 000 kronor på bakhjulsdrivna ID 4 med stora batteriet – GTX-varianten startar på 563 900 kr och går inte att få med lilla batteriet. Sen går det att utrusta sig uppåt – den variant vi kör, som har de flesta tillvalsrutor ikryssade, landar på 693 800 kr.

Till det högre priset för en GTX får man också lägga till en högre elförbrukning – som nästan alltid vid fyrhjulsdrift. Enligt WLTP drar GTX 1,83–1,91 kWh milen, vilket ger cirka fyra mils mindre räckvidd än man får i en bakhjulsdriven variant med samma batteristorlek. Men om vi ska gissa lär det inte bli någon dealbreaker. På svenska marknaden, där en bil för alla tänkbara ändamål smäller högt, kommer VW ID 4 GTX troligen att bli en hit.

Fakta Volkswagen ID 4 GTX

Pris:Från 563 900 kr
Batterikapacitet:77 kWh netto
Räckvidd:480 km (WLTP)
Laddning:Ombordladdare: Trefas 11 kW. Snabbladdning: 125 kW (CCS).
Drivning:Fyrhjulsdrift
Motor:220 kW, 472 Nm
0-100 km/h:6,2 sek
Topphastighet:180 km/h
Antal platser:5
Yttermått, LxBxH:458x185x162 cm.
Tjänstevikt:2 224 kg
Bagageutrymme:543 liter (1 575 liter med fällt baksäte) 
Maxlast: 526 kg
Dragvikt:1 200 kg
Garantier:Nybilsgaranti 2 år. Batterigaranti: 8 år/16 000 mil.
Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2021-10-15