Prov: Lexus RZ 450e – utmärkt men törstig elbil

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

13 mar 2023

Lexus rullar nu ut RZ 450e som är deras variant på Toyota bZ4X. Förbättringar kring räckvidd, laddning och ett lyxigare paket är vad som erbjuds. Vi åkte till Provence i Frankrike för att provköra och kom hem med en förälskelse i ett styrsystem, som Lexus kan bli först i världen med. 

Steer-by-wire. Om du inte kan begreppet är det dags att lära sig det. För det kommer. Och bilkörning kommer att bli roligare. I stället för en mekanisk koppling mellan ratten och hjulen så är det en liten elkabel som skickar information från ratten till däcken. 

Det ger en del möjligheter. Datorn känner av hur mycket du vrider på ratten och justerar hjulen efter det, vilket innebär att du inte behöver vrida ratten mer än cirka 150 grader. 

Hittills har det bara varit Formel 1-bilar och stridsflygplan som har haft styrningen.  

Det gör också att den rektangulära yoke-ratten blir eftersträvansvärd, alltså en ratt som ger bättre sikt över instrumenteringen.

Det där med yoke-ratt har jag sågat tidigare. Den Tesla Model S Plaid som jag körde i Elbilen nummer 1/2023 hade yoke-ratt, vilket endast var otympligt utan steer-by-wire. Lexus nya elbil RZ 450e kan också fås med yoke-ratt. Men inte ännu; först 2025 kommer den med tillvalet, men då parat med just steer-by-wire. 

Yoke-ratt blir plötsligt en fantastisk upplevelse när den paras med steer-by-wire. 

Vi åkte ner till Sydfrankrike för att prova tekniken och även den nya elbilen, som är Lexus variant av Toyotas bZ4X. 

Väl på plats placerar vi oss i en topp­utrustad rz 450e med mockaimitation i dörrarna. En onekligen lyxig känsla infinner sig direkt. Och med yoke-ratten på plats i vad som är en förproduktionsbil. 

Vi glider ut på vägarna i Aix-en-Provence och får en behaglig känsla. Det är inte stötigt, inte för gungigt, chassit är väl avvägt och ger en bekväm tur. 

Efter fyra mil är det min tur att ta över yoke-ratten. Vi står vid sidan av vägen och jag ska svänga ut, bilen rycker till. Jag är inte beredd. Ett litet rattutslag som ger fulla ställ på däcken är inte vad man brukar uppleva. 

Men väl uppe på vägen är det som om jag aldrig har kört annat än steer-by-wire. Precisionsstyrningen är ljuvlig på de små vägarna genom den provencalska landsbygden. 

Jag anländer till en rondell där man brukar få snurra på ratten ordentligt, men i stället vrider jag den ett halvt varv och smiter ut. Efter ett tag inser jag att man inte vill ha någonting annat. Det är så här det ska vara. Steer-by-wire är en gamechanger, som det heter i teknikbranschen när någonting nytt dyker upp. Det ska ge säkrare körning, men främst ger det en behaglig upplevelse. Precision och enkelhet och ingen vibration från däcken. 

Lexus RZ450e bygger som sagt på Toyotas bZ4X. Det är en suv som är 4,8 meter lång och som har dubbla motorer för fyrhjulsdrift, bra innerutrymmen och dugligt bagage. 

Den känns som en suv, man sitter tämligen högt och kraften i de båda motorerna ger bra skjuts i omkörningssituationer även i högre hastigheter. Det rör sig dock inte om någon raket till elbil. Den gör 0–100 på beskedliga 5,3 sekunder. 

  Bra med plats i baksätet.

Den uppmärksamme läsaren inser då att det ändå finns mer krut här än i Toyotan. Och det stämmer. Ingenjörerna på Lexus har satt en 150 kW stark motor fram och en 80 kW-motor bak. Ja, du läste rätt. Motorn fram är starkare än den bakre. I Toyota bZ4X är motorerna båda på 80 kW. 

Anledningen till upplägget är att det vid svåra underlag, som vid snö, är vettigare att ha mer kraft fram, förklarar ingenjörerna på plats. 

Huruvida det stämmer återstår att se, men vad vi minns från vårt test av Toyota bZ4X var dess fyrhjulsdrift fantastisk i snöigt och halt underlag. 

e-tnga heter plattformen, som den delar med Toyota. Vilket enligt Lexus själva är en renodlad elbilsplattform, men som många inklusive undertecknad nog mer ser som en modifiering av den grundarkitektur som man hittar i Lexus fossila bilar. 

Nåväl. Kardantunnel hittar vi inte och interiören är luftig, bilen har kort överhäng, man slipper alltså köra omkring med en jättehuv som många konverterade elbilar dras med. Under huven hittar vi däremot ingen frunk. 

Dimbart glastak i högre utrustningsnivåer.

Men så har vi det där med det som har blivit en surdeg för Toyota. Räckvidden. När vi körde Toyota bZ4X i ett par graders temperatur fick vi inte mer än 20 mil innan det var dags att ladda. Vi hade tagit oss ytterligare cirka fem mil innan batteriet blev tomt. 

Med tanke på att Lexus rz 450e kostar från 759 900 kronor och närmare 900 000 kronor för den högst utrustade versionen vill man ju kunna ta sig på en långtur. 

Vissa åtgärder har tagits för att förbättra energiförbrukningen i Lexus 450e, exempelvis finns där numera kiselkarbid i växelriktaren, men endast för den bakre motorn. Det är en typ av halvledare som är dyr, men som också avger lite värme och därmed förbättrar energiåtgången. Det finns fyra körlägen och det som heter Range använder bakre motorn, av den här anledningen. Då stänger den också av luftkonditioneringen. Vill man ha range-läget men med luftkonditionering går det också att plocka ihop själv i ett eget körläge. 

Bagageutrymme som rymmer 522 liter.

Det som påverkar räckvidden mest är dock däckstorleken, som vi märkte på vår tur. Den bil som vi först körde var utrustade med 20-tumsfälgar. Räckvidden blev inte bättre än cirka 26 mil. I några plusgrader. När vi kör bilen med 18-tummarna får vi strax över 30 mils räckvidd. 

Men Lexus tror att 80 procent av köparna kommer att välja bilar med 20 tum, som återfinns i de två högre utrustningspaketen. Endast i grundpaketet får man 18-tummarna. 

Om du funderar på att köpa en Lexus rz 450e rekommenderar jag något av de högre paketen, då man får bättre ljudanläggning och saker som head-up-display (om man nu gillar det, jag gör det). Tjata då till dig 18-tummare. Det är värt det. 

När det kommer till snabbladdningen hann vi inte testa detta. Men där har också förbättringar skett i jämförelse med Toyota. Toyota bZ4X var hopplös på snabbladdarna när vi testade den. Man kunde bara snabbladda två gånger på ett dygn, sedan sänktes effekten dramatiskt. Det har nu förändrats. Nu kan man snabbladda fyra gånger på ett dygn. 

Det räcker i och för sig för en körning på cirka 100 mil. 

Större skärm än i Toyota bz4x gör gott. 

Anledningen till att man är så försiktig med batterierna är att man vill att bilen ska hålla länge. Garantin på batterierna är också 100 000 mil eller tio år. 

Och visst, det Toyota och Lexus är kända för är pålitlighet. Det är bilar som sällan strular, som håller länge. Och det vill de ta med sig in i elbilsvärlden. De har bara glömt en sak: pålitligheten i elbilsvärlden ser annorlunda ut. 

Tvåfärgad version går endast att få i högsta utrustningsnivån. 

Det man vill ska vara pålitligt är att räckvidden som anges på ”förpackningen” någorlunda ska matcha den som man får i verkligheten. Laddningen ska vara snabb och inte begränsad. Man vill ha smarta system som sköter tänkandet åt en, det vill säga som optimerar förbrukningen beroende på hur man kör. 

Här är Lexus inte i mål. 

Som bil är Lexus RZ 450e mycket fin. Med steer-by-wire är den direkt åtråvärd. En högutrustad modell med 18-tumshjul och steer-by-wire skulle jag kunna tänka mig. Men vi återkommer med hur den presterar på långtur i svenskt klimat. Det kan bli avgörande.

  • Pris: från 759 900 kronor.
  • Batterikapacitet: 64 kWh netto (71,4 kWh
  • brutto). 
  • Deklarerad räckvidd: 440 km (18 tums däck), 395 km (20 tums däck).
  • Snabbladdning: 147 kW.
  • Ombordladdning: 11 kW.
  • Drivning: Fyrhjulsdriven.
  • Max motoreffekt/
  • vridmoment: 230 kW/266+168 Nm.
  • Acceleration 0-100 km/h: 5,3 sek.
  • Topphastighet: 160 km/h.
  • Antal platser: 5.
  • Tjänstevikt: 2 055–2 115 kg.
  • Bagageutrymme: 522 liter.
  • Dragvikt: 750 kg.
  • Batterigaranti: 10 år/100 000 mil.

+

  Steer-by-wire.

  Komfort.

  Bra batterigarantier.

  Räckvidden.

  Högt prissatt.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: