Provkörning: Sono Motors Sion

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

17 apr 2019

Nu, i april 2019, står det klart att Sono Motors Sion ska tillverkas av Nevs, i Saabs gamla fabriker i Trollhättan, Sverige. Men hur bra är bilen? Elbilen provkörde den i München i oktober 2018 – Läs vad vi tyckte! Artikeln nedan publicerades första gången i Elbilen nr 8 2018.

Den ser vid första anblick ut som ett universitetsprojekt. Ni vet, glada blivande ingenjörer får i uppdrag att bygga en elbil för ett examensjobb. Det är lite plastigt och rangligt, växelväljare från BMW, ihopplock av stolar och ett gäng fiffiga lösningar med solpaneler på karossen.

Men ingenting kunde vara mer fel. Hoppas jag. För det här är en bil som i skrivande stund har 8450 reservationer där man lagt mellan 5000 kronor och 160 000 kronor för att få en plats i kön. Och det är en av de intressantaste produkterna som är på väg ut på marknaden, inser jag efter att ha kört bilen.

Några saker som kommer att göra den här bilen till en stor succé, om det nystartade företaget Sono Motors lyckas leverera vad de lovar:

Solpaneler på karossen som ger en effekt på 1,2 kW – nära nog som att ladda på 6A, 230 Volt.

Den kommer att ha eluttag och kunna ladda andra bilar och driva maskiner som behöver trefas växelström.

Dess kubiska former gör den perfekt för att lasta i – 650 liter med baksäten uppfällda och 1250 med dem nedfällda. Den får dragkrok för 800 kg.  Räckvidden ligger på hela 25 mil. Och den ska bara kosta 20 000 euro med batteriet inkluderat. Det vill säga 200 000 kronor. Innan supermiljöbilspremien.

Vi kör den på en inhägnad bana under mässan eDrive som hålls i München i oktober.
Att det är en prototyp råder inga tvivel om, men samtidigt överraskar den med en kvickhet och en bra regenerering. Det går att köra one-pedal-drive, det vill säga släpper du gasen motorbromsar bilen ner till stillastående.
Accelerationen är bra och tillräcklig. Styrningen och körkänslan förvånansvärt precis och bra för en prototyp. Vi hinner dock inte upp i några svindlande hastigheter på den lilla banan.

Den påminner aningen om BMW i3, men en något trögare sådan. Men så är den tyngre, längre och framför allt bredare. Inredningen är avskalad och det är kanske den som gör att jag tänker i3, eftersom växelväljaren i prototypen är direkt plockad från i3an.

Vi kan dock vänta oss en rejält avskalad inredning och jag hoppas att luftfiltersystemet med den gröna mossan hänger med.

Skärmen blir ingen OLED-historia med mängder av finesser, istället är det en tiotumsskärm som gör jobbet.  
Jag hoppas verkligen att de behåller den elegant avskalade inredningen och low-tech-känslan som ger precis vad man behöver, så länge priset och funktionaliteten är kvar.

Vi får ett extravarv runt bana, kön av intressenter är lång. Jag inser att det Sono Motors är någonting viktigt på spåret här. Bilen är ihopsatt med komponenter från olika tillverkare och de kan redan på prototypstadiet visa upp en väldigt körbar bil. Bilen ska sedan produceras hos en icke namngiven tillverkare.

Den ska vara extremt enkel att laga och serva. De som äger bilen kommer att kunna köpa reservdelar online. Video-instruktioner kommer att finnas online och vilken verkstad som helst kommer att kunna göra det. Det här kommer att vara en viktig del av framtidens bilindustri.

Att tillverkare utnyttjar enkelheten hos elbilar till max och där många fler företag växer fram med olika paketlösningar. Och där vi får tillbaka enkelheten i att skruva i bilar.
Jag kliver ut ur bilen och vänder mig om när jag lämnar den. Jag kan definitivt tänka mig bilen på uppfarten, full av otroligt praktiska lösningar. En bil som är mer än ett varumärke.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: