Prov: Så bra är eldrivna Jeep Avenger

admin

admin

14 feb 2023

Jeeps första elbil Avenger kammade hem den prestigefyllda titeln Årets Bil i januari, och nu börjar försäljningen i Sverige. Men vad får man för pengarna, och lever eldrivna Aveger upp till förväntningarna man har på en riktig Jeep? Häng med på en första provkörning, som bjöd på flera positiva överraskningar.

Text: Fred Magne Skillebæk, Elbil24.no

Jeep är ett av världens starkaste bilvarumärken. Alla vet vilken slags bil det är tal om, och alla har en uppfattning om hur den ska vara. Men för en gångs skull kan du luta dig tillbaka och bli överraskad.

Vi har kört nästa Jeep som kommer ut på marknaden och den har många överraskningar att bjuda på, varav många är positiva.

Som bekant tillhör Jeep stellantisgruppen, där även Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Citroën och Opel ingår. Jeep Avenger är därför en bil som har nära släktskap med både Opel Mokka och Peugeot e- 2008, för att nämna några modeller. 

Storleksmässigt hamnar den ungefär mitt emellan dessa två. De kan alla definieras som kompakt-suvar, men Avenger är utan tvekan den som förtjänar suv-titeln mest.  Med sin höga markfrigång och tydliga formspråk lutar den åt sina större syskon i Jeepfamiljen.

Även när det kommer till drivlinan har den mycket gemensamt med sina Stellantis-syskon, och bilarna är byggda på samma e-CMP-plattform. Men det ska tilläggas att dessa bilar har genomgått en rejäl uppgradering den senaste tiden. Det betyder att Jeep Avenger är utrustad med den senaste motorn och batteriet för denna plattform, vilket innebär en elmotor på 156 hästkrafter istället för tidigare 136, och ett batteri på 54 kWh brutto istället för tidigare 51 kWh.

För nya Avenger räcker det för att bilen ska uppnå en räckvidd på 40 mil, enligt WLTP-standarden.

Hur väl det stämmer under verkliga körförhållanden får vi återkomma till när bilen genomgått ett tuffare test av räckvidd och energiförbrukning. 

Kompakt men vuxen

Med en längd på drygt fyra meter och en hjulbas på 2,56 meter, kan bilen räknas till kompaktklassen – det så kallade b-SUV-segmentet. Ändå känns den inte särskilt liten inuti. Det finns en känsla av rymd överallt, och i framsätet är det inte trång alls. Baksätet är som det brukar i en sådan bil, men utrymmet är fullt acceptabelt för barn och unga tonåringar.

Längst bak hittar du ett bagageutrymme som mäter 355 liter. Framtill i kupén är hela bilen utrustade med smarta fack och lagringsplatser. Bara från framsätet ska man ha till gångtill 34 förvaringsplatser, när allt från dörrfickor till mittkonsol, handskfack och annat räknas med. 

När vi ändå befinner oss i framsätena så ska det sägas att det är lätt att finna sig till rätta där. Testbilarna är utrustade med två 10,25-tumsskärmar, där den ena ger oss allt vi behöver under körning, medan skärmen ovanför mittkonsolen ger oss underhållningen, information om energieffektiviteten och annat som är sekundärt. Skärmarna är bra och tydliga, med ett användargränssnitt som är lätt att förstå – bättre än i många större och långt dyrare bilar.

Det är också lätt att ta sig in: Jeep Avenger är en bil man sätter sig i, inte ner i, något som har kommit att efterfrågas av många bilköpare. 

Nästan en terrängbil

Trots den relativt korta längden ville Jeep fortfarande att bilen skulle uppfattas som en Jeep och gav den därför bra markfri gång. En så kompakt bil som ändå har en markfri gång på drygt 20 centimeter skulle lätt kunna kännas som att den att den går på styltor under körning – hög och vinglig. Jeep är förstås medveten om detta och har därför stramat upp bilen rejält så att den inte ska kränga för mycket under körning, varken i sidled eller längsgående. Det har de lyckats med på ett utmärkt sätt, utan att kompromissa med komforten.

I Avenger har Jeep också bibehållit en del av sina terrängegenskaper genom att placera hjulen ute i hörnen. Det möjliggör naturligtvis ett bättre utnyttjande av utrymmet inuti, samtidigt som bilen kan ta sig an terrängen utan att skrapa i vare sig fram eller bak. Dessutom har Jeep – förmodligen säkert baserat på erfarenhet – utrustat bilen med grova detaljer på alla utsatta platser. De har även placerat lampor och annat innanför karossen på ett sätt som förhindrar att sådana delar går sönder om man skulle ha otur.

Nu ska vi inte snacka upp Avenger i sin nuvarande form som någon typisk terrängbil, men Jeep har en image att försvara, och den har de inga planer från att avvika från, ej heller i Avenger.

Därför har de skapat ett antal detaljer och extrafunktioner som kan läggas till. Mycket av dem är av det tuffare slaget för att ge kunder som väljer Avenger samma känsla som de får i Jeeps mer hard-core modeller.

Avenger är också bara tvåhjulsdriven, något som i sig innebär vissa begränsningar. Så länge man har grepp är det dock inte tvåhjulsdriften i sig som brukar ställa till det i terrängen, utan markfrigången. Det problemet är omhändertaget här, och de flesta skulle komma längre än de är bekväma med att köra.

Körprogram som ger verklig skillnad

Till skillnad från många andra tillverkare har Jeep effektiva körprogram som hjälper dig att hushålla med energin. Hos många andra tillverkare innebär körprogrammen bara en ändrad gasrespons. Jeep tar det dock längre, och ger dig en faktisk minskning av tillgänglig effekt. I till exempel eco-programmet sänks den tillgängliga motoreffekten från max 156 hästkrafter till max 82 hästkrafter. I Normal-läget får du 109 hästkrafter att disponera över, och i sportläget kommer alla vilda hästkrafter ut och jobbar.

Du har också två nivåer av regenerering att välja mellan. 

Precis som sina koncern-släktingar är bilen utrustad med värmepump som bidrar till räckvidden i kallt klimat. Blir det väldigt kallt ute har den dock en måttlig inverkan.

Jeep avenger delar också laddsystem med de besläktade elbilarna från Stellantis, och kan ta emot 100 kW från en snabbladdare, under optimala förutsättningar. Vid hemmaladdning ska bilen kunna ta emot 11 kW.

Sammantaget måste vi säga att Jeep Avenger överraskade oss mycket. Det första intrycket är mycket positivt, och det här är definitivt den coola kusinen till Stellantisfamiljen.

Du kan också köpa originaldekaler och emblem i en mängd olika varianter för att dekorera och personifiera din bil. Du kan få med tvåtonslack, folie att sätta på motorhuven eller ränder med Jeep-logotypen utskuren. Möjligheterna är många.

Vissa kommer säkert att efterfråga fyrhjulsdrift, vilket vore naturligt på en Jeep. Något besket om det kommer en sådan modell har tillverkaren ännu inte lämnat. Men det ska sägas att Avenger visades på som en konceptbil med fyrhjulsdrift på Paris Motor Show – en tuff version med reservhjulet på motorhuven, och rätt utrustning. 

Jeepfolket ler bara när vi frågar, vilket kan ses som ett gott tecken, men tyvärr kan det också vara så att den fyrhjulsdrivna versionen är en laddhybrid, där bensinmotorn driver framhjulen, och elmotorn driver bakhjul. Låt oss hoppas att den lösningen inte blir av, och att den får full fyrhjulsdrift i form av två elmotorer.

I Sverige startar Jeep Avenger på lanseringspriset 459 900 kronor. De första bilarna beräknas levereras till Sverige i augusti.

Avenger kommer i tre olika utrustningsnivåer, till följande lanseringspriser:

Avenger Longitude 115kW 156hk FWD:                  459 900 kr
Avenger Altitude 115kW 156hk FWD:                      484 900 kr
Avenger Summit 115kW 156hk FWD:                      509 900 kr

Fakta Jeep Avenger

Pris459 900
Batterikapacitet54/51 kWh (brutto/netto)
Deklarerad räckvidd400 km (WLTP)
Snabbladdning100 kW
Ombordladdare11 kW
DrivningFramhjulsdrift
Motoreffekt156 hk
Vridmoment260 Nm
Acceleration 0-100 km/h9 sek
Toppfart150 km/h
Yttermått, LxBxH (mm)4084 x 1776 x 1528
Hjulbas2562 mm
Markfri gång200 mm
Vikt1 536 kg
Bagagevolym355 liter

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!