Precept visar Polestars framtida inriktning.
Fredrik Sandberg
24 jun 2020
Polestar smygvisar upp sin konceptbil Precept inför Genèvemässan där den kommer att avtäckas. Hållbara material är i fokus, men också förbättrad digital miljö och räckvidd.
Vi får här en hint om Polestars designinriktning. En inriktning som ska göra Polestar till ett eget fristående märke. Och visst har de lämnat Volvo-formerna. En mer avskalad interiör och en tydligare exteriör design där Volvos lyktor har gjorts mer robotliknande och där även grillen har tagits bort, på samma sätt som vi ser på Teslas bilar.
Ren, progressiv prestanda är slagorden.
–Preception visar vad Polestar står för och vad som gör märket relevant, säger Thomas Ingenlath, vd på Polestar, i ett pressmeddelande.
De smäckra formerna har ett viktigt syfte; att minska luftmotståndet och därmed få bättre räckvidd. Hjulbasen är hela 3,1 meter och ger därmed utrymme för ett rejält batteripack.
Materialvalen är genomgående tänkt att vara miljövänliga, men även ge bilen en lägre vikt. Exempelvis är paneler gjorda av komposit och sätenas textil baseras på återvunna pet-flaskor.
Något pris, lanseringsdatum eller andra mer konkreta saker kommunicerar inte Polestar. Det är ett koncept som ska visa på framtidens inriktning. Bilen kommer att visas upp på Genèvemässan i mars och kanske att Polestar då blir mer konkreta. Det är onekligen inte svårt att tycka om de rena formerna, och det ska bli intressant att se hur mycket batterier de får in i den långa bilen.