Porsche Taycan med bakhjulsdrift och längre räckvidd
Carl Undéhn
20 jan 2021
Porsches Taycan har trots hög prislapp och exklusivitet haft en riktigt lyckad försäljning. Målet om att leverera 20 000 bilar redan första året uppnåddes och 470 av dem letade sig till Sverige.
Men en sak har europeiska intressenter saknat för den där riktiga porschekänslan: bakhjulsdrift.
I Kina har modellen varit tillgänglig med det och nu meddelar Porsche att Taycan även kommer med bakhjulsdrift i Europa från och med mars.
Modellen, som blir den fjärde versionen märkets elbil, kallas endast Taycan och lanseras som en instegsmodell med ett svenskt pris från 980 000 kronor.
Det går att välja mellan utförandet Performance, med ett batteri på 79 kWh, eller Performance Plus som kommer med ett batteri på 93 kWh. Räckvidden anges enligt WLTP vara 43 respektive 48 mil och toppfarten är 230 km/h för båda versioner.
Av de fyra olika versionerna av Taycan blir det alltså den med längst räckvidd.
Versionen med det mindre batteriet ska klara laddkapacitet på upp till 225 kW och det större i Performance Plus på upp till 270 kW. Laddtiden uppger Porsche i ovanligt exakta siffror, nämligen att batteriet ska kunna laddas från 5 till 80 procent på ”22,5 minuter”.
Till skillnad från Taycan Turbo S som gör 0-100 på 2,8 sekunder får de som väljer denna instegsmodell nöja sig med 5,4 sekunder. Motoreffekten med det mindre batteriet är 236 hk och 380 hk med det större. Den har också en overboost-funktion kan öka effekten till 408 hk.