Volkswagen bjuder in till batterieventet Power Day

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 mar 2021

Volkswagenkoncernens chef Herbert Diess var kanske lite sen på bollen. Men sen han tog sig an sociala medier och började använda Twitter i tidigare i år har han på kort tid skapat uppmärksamhet kring sitt konto. Bland annat genom att redan i sin första tweet meddela Twitter-proffset Elon Musk att han planerar ta marknadsandelar från Tesla.

Trots de förhållandevis få följare – drygt 25 000 jämfört med de 48 miljoner som följer Elon Musk – har Herbert Diess nu återigen skapat uppmärksamhet med en tweet.

Med en kort video och en textrad om att det inte handlar om en presentation av en bil bjuder han in till eventet ”VWPowerDay” den 15:e mars.

Av videon att döma handlar det istället om batterier, men mer än så får vi inte veta. Volkswagen köper idag batterier från asiatiska tillverkare som Samsung, SK Innovation, LG Chem och CATL.

2018 säkrade Volkswagens batterier för omkring 15 miljoner bilar från de asiatiska tillverkarna. Sedan dess har konkurrensen om tillgången på batterier hårdnat i takt med att allt fler tillverkare bygger bilar med eldrift.

Eventuellt kommer Volkswagens Power Day därför handla om att koncernen nu säkrar upp fortsatt tillgång på battericeller och tar ett större eget grepp kring produktionen.

Volkswagen har bland annat investerat stora summor i både svenska Northvolt och det uppmärksammade amerikanska start up-företaget Quantumscape. De senare säger sig ha löst problemen kring storskalig tillverkning av solid state-batterier, en teknik som skulle kunna revolutionera hela elbilsbranschen.

Därför finns det naurligtvis också en del förhoppningar om att Volkswagen har något stort att presentera.

Häromveckan meddelade Volkswagens vd Ralf Brandstätter lite mer om företagets projekt Trinity. Vad som tidigare uppfattats som en ny eldriven toppmodell visade sig istället handla om en ny plattform, Scalable Systems Platform. Enligt Volkswagen ska den erbjuda nya möjligheter för självkörning och ”extremt kort laddningstid” – något som är möjligt med batterier som bygger på solid state-teknik.

Med spekulationerna igång är det lätt att dra paralleller till Teslas event Battery Day förra året. Den gången var förväntan däremot större än vad Tesla kunde leverera. Framförallt uppgiften om att lanseringens av tillverkarens billigare modeller skjuts på framtiden ledde till att aktien sjönk med nio procent.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!