Nytt system för batteribyte ska testas i Sverige

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 mar 2021

Att byta ut batteriet under resans gång istället för att ladda sin elbil är ett alternativ som ibland lyfts fram. Tekniken har ännu inte slagit igenom, men ett företag som jobbar på tekniken är svenska Powerswap.

De har utvecklat ett automatiskt system för batteribyten som de menar ska ”komplettera de traditionella lösningarna för att ladda elbilar”.

Systemet är anpassat för att kunna installeras på befintliga bensinmackar och målet är att installera tusen bytesautomater de kommande två åren i Sverige.

I ett pilotprojekt ska den första stationen öppna i december i samarbete med Preem vid Rosersberga norr om Stockholm.

Bilens batteri ska kunna ersättas med ett fulladdat på tre minuter, vilket innebär ett betydligt kortare stopp jämfört med vad det tar att ladda sin bil. Tekniken kräver ett visst ingrepp i befintliga bilar för att komma åt batteriet, men Powerswap menar att det är enkelt att genomföra.

– Den första stationen är ett pilotprojekt och till den ombesörjer vi ombyggnaden av ett antal bilar. Just nu har vi anpassat en Renault Zoe och sedan ska vi förtsätta med en Nissan e-NV200, säger Christian Corfitsen som är affärsutvecklare hos Powerswap.

Till en början ska de inrikta sig mot taxibilar och budtransporter som har behov av att snabbt kunna ladda sina bilar. Tanken är att anpassa ett hundratal elbilar för att på så sätt bygga upp en infrastruktur av byteststaioner och göra tekniken intressant för biltillverkare.

– Vår plan är att få med oss tillverkare på det här. Det är en enkel lösning som kan integreras i principen på vilken modell som helst. Vi har en pågående dialog med några, både stora och små, men kan inte säga något mer om det just nu, säger Christian Corfitsen.

Även Tesla har tidigare varit inne på tanken om batteribyte och för tio år sedan försökte företaget Better Place etablera ett system med batteribyten i hemlandet Israel och Danmark. Teslas utvärdering visade på för litet intresse och Better Place lade ned sin satsning efter en förlust på 500 miljoner dollar.

– Vi använder en horisontell teknik till skillnad från Better Place som hade en vertikal teknik där batteriet byttes underifrån. För det krävdes det stora stationer och det blev för dyrt, menar Christian Corfitsen och fortsätter:

– Vår bytesenhet kostar 1,5 miljon kronor och det är speciellt utvecklat för att kunna byggas vid befintliga mackar. Så det blir som en ny pump.

Kinesiska Nio tycks vara de som hittills lyckats bäst med batteribyten. I hemlandet Kina driver de stationer för byten av batterier utmed större vägar.

Redan i mitten av förra året meddelade Nio att de genomfört en halv miljon batteribyten i Kina. Om stationerna även kommer att byggas i Europa som en del av märkets lansering här under 2021 är idag oklart.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!