Tunga röster inom EU vill se förbud mot förbränningsmotorer

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 jul 2021

Inför de kommande utsläppsreglerna Euro7 har flera stora biltillverkare redan sagt att de ställer in utvecklingen av nya förbränningsmotorer. Bland annat Audis vd Markus Duesmann har i intervjuer sagt att de nya reglerna innebär så hårda krav att det inte kommer löna sig med en ny generation bensin- och dieselmotorer.
Just Audi har även nyligen meddelat att de från år 2026 endast kommer utveckla rena elbilar.
Inom EU finns det flera starka röster som mer eller mindre antyder ett förbud mot nya bilar med förbränningsmotorerer kring år 2035.
En av dem är Frans Timmermans, vice-president för EU-kommissionen samt även för EU:s Green Deal med stora klimatfrågor på sitt bord.
I en intervju med Financial Times lägger han fram ett förslag om att införa en tidsfrist för när bilar med förbränningsmotorer ska förbjudas inom unionen.
Han anger ingen exakt tidpunkt, men på vägen mot ett förbud vill han se skärpta regler för utsläpp och även krav på biltillverkare att betala för utsläppen de orsakar.
För att göra ett sådant förbud möjligt säger han att EU arbetar på en strategi för att göra elbilar billigare och ”tillgängliga för alla européer”.
Enligt Frans Timmermans ska mer konkreta förslag med bland annat krav på minskade utsläpp presenteras senare i juli.
– Vi tror inte att det räcker med att enbart meddela ett datum för ett förbud utan när vi istället kommunicerar till bilindustrin – vilket vi redan gör – att vi kommer med hårdare utsläppsregler sänder vi ett tydligt budskap och styr dem i den riktningen, säger han i intervjun med Financial Times.
Han säger också att EU vill ställa större krav på utbyggnaden av laddinfrastruktur. En ny studie visar att 70 procent av laddningspunkterna i EU hittas i de tre länderna Tyskland, Frankrike och Nederländerna
Senare i sommar ska det därför komma förslag från EU med hårdare krav på utbyggnad av laddmöjligheter i hela unionen.
– Vi måste se till att alla européer kan köra med en elbil och ladda den inom ett acceptabelt avstånd dit de ska eller där de bor, säger han.
Tidningen hänvisar även till en anonym källa som menar att det finns planer inom EU för att dagens mål om att minska det genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar med 37,5 procent till 2030 kommer höjas till 60 procent.
I ett senare skede kommer målet bli en minskning på 100 procent till 2035. Det skulle i praktiken innebär ett förbud mot förbränningsmotorerer.
– Bilindustrin har verkligen omfamnat idén om att skära ned på koldioxidutsläppen. Det kommer alltid finnas en diskussion kring hur snabbt det ska gå men jag tror de har förstått att det är vägen framåt, säger Frans Timmermans

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!