Kia utvecklar två nya elsuvar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 aug 2021

Redan de första två modellerna på Kia/Hyundais gemensamma elbilsplattformen E-GMP har fått en hel del lovord för sin teknik. Hyundais Ioniq 5 och Kias EV6 bjuder på spännande teknik i framkant som vi lär se mer av de kommande åren.

Genom drivlinetillverkare BorgWagner bekräftades förra veckan indirekt att Kia eller Hyundai – eller båda – kommer lansera en mindre elbil under 2023.

Hyundai har har även sagt att Ioniq 5 ska följas av sedanen Ioniq 6 och den större elsuven Ioniq 7.

Men hur Kias planer ser ut har det varit mer tyst om. Fram tills nu. Kias europeiska produktchef Sjoerd Knipping säger i en intervju med brittiska Auto Express att två nya elsuvar är på gång från märket.

Det ska handla om en större SUV för den amerikanska marknaden som ska visas nästa år och en mindre crossover-SUV som ska lanseras här i Europa under 2023. Om det båda modellerna till slut även kommer erbjudas på båda sidor av Atlanten säger han ingenting om.

Med det ser Kia ut att gå en lite annorlunda med väg med elbilsplattformen E-GMP  än Hyundai. Planerna på en elsuv större än dagens EV6 liknar Hyundais planer med Ioniq 7. Men genom att lansera en mindre crossover-modell i Europa ger sig Kia in i konkurrensen om kunder för bland annat Volvo XC40 Recharge.

Möjliga namn på modellerna är EV7 eller EV8 för den större suven och EV4 för den mindre crossovermodellen. Båda modellerna ska byggas på E-GMP-plattformen kommer de med samma 800-voltsteknik för snabb laddning som EV6, samt förmodligen med samma batteripaket på 58 kWh (som ej erbjuds i Sverige) och 77,4 kWh.

Räckvidden borde därmed hamna på över 50 mil.

Sjoerd Knipping säger däremot till tidningen att Kia inte kommer använda E-GMP för alla kommande elbilar. Kia har tidigare lovat elva nya elbilar till år 2026, varav sju ska byggas på E-GMP och de övriga på befintliga plattformar. Men kanske kommer vi även se en helt ny plattform från Kia.

– Alla modeller behöver inte 800-voltsteknik, alltså kan vi komma att använda vår 400-voltsteknik i vissa fall. Vi får se om vi använder den befintliga plattformen för alla marknadssegment eller om det finns behov för en ny plattform, säger han till tidningen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!