Vätgaståg på besök i Sverige
Carl Undéhn
30 aug 2021
Över majoriteten av de 15 000 kilometer av järnvägsspår som finns i Sverige hittas det elledningar. 80 procent av landets järnväg är elektrifierad och en stor del av strömmen i ledningarna är enligt Trafikverket ”grön el” från förnyelsebara källor.
Men bland annat Inlandsbanan hör till sträckorna som ännu körs med diesellok. Det finns planer på att ändra det och i stället köra sträckan med lok utrustade med bränsleceller som drivs med vätgas.
Tågtillverkaren Alstom har nu varit på besök med ett vätgaståg i Östersund som en del i att se över möjligheterna att ersätta dieselloken.
Det handlade om modellen Coradia iLint som bland trafikerar sträckor i Tyskland sedan 2018. Tester har genomförts även i Nederländerna samt Österrike och i Italien finns planer på att ta modellen i trafik.
Tåget kan ta 300 passagerare, har en maxfart på 140 km/h och ska kunna köra 100 mil på en tankning.
Inlandsbanan ser en stor potential med att köra tågen i just Norrlands inland med vätgas och är delaktig i projektet ”Vätgas i inlandet”. Inom det finns det planer på utsläppsfri produktion av så kallad ”grön vätgas” med hjälp av vind- och vattenkraft.