Flera tillverkare satsar på självkörande och eldrivna taxitjänster

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 sep 2021

Årets upplaga av bilmässan IAA har mottot ”Framtidens mobilitet” och i det finns det naturligtvis plats för självkörande elbilar.

Flera tillverkare presenterade mer eller mindre färdiga versioner av självkörande modeller och system som riktar sig mot olika körtjänster.

Hyundai har tillsammans med det amerikanska företaget Motional tagit fram en självkörande version av elsuven Ioniq 5. Den kallas för ”robottaxi” och har utrustats med sensorer, lidar, radar och en 360-graderskamera på taket som gör att bilen kan köra på egen hand enligt nivå 4 av självkörning.

Enligt Motional bygger deras system på åratal av inlärning från verkliga situaitoner vilket gör att det ska klara även komplexa situationer. Från 2023 ska robottaxin sättas i trafik i USA av företaget Lyft.

Självkörande taxis i München redan nästa år

Ännu tidigare kommer det gå det att åka med den självkörande taxin från kinesiska Nio och israeliska Mobileye, som ägs av Intel. Redan nästa år ska den sättas i trafik i München, något som är möjligt då Tyskland har ändrat en mängd regler kring självkörande fordon.

Genom tjänsten Moovit och hyrbilsföretaget Sixt ska det gå att beställa en självkörande Nio ES8, den stora elsuven med plats för upp till sju personer som snart börjar säljas i Norge.

Men förarplatsen kommer alltid vara upptagen. Till att börja med kommer det finnas en mänsklig förare på plats redo att gripa in.

ID.Buzz med avancerade kameror för mörkerseende

Även Volkswagen har slagit sig ihop med utvecklare av teknik för självkörande bilar och visade upp en prototyp på deras kommande elbuss ID.Buzz utrustad med teknik från amerikanska Argo AI.

Bussen har fått hela sex sensorer av typen lidar, samt ytterligare elva radarsensorer och kameror. Enligt Argo AI kan deras system se 400 meter bort och har kameror med ett särskilt så kallat ”Geiger-läge” som ska kunna upptäcka objekt som befinner sig i extremt mörka omgivningar.

Som namnet antyder bygger systemet även på AI, artificiell intelligens, och ska kunna förutse hur andra personer och fordon rör sig.

Bussar med teknik från Argio AI är tänkta att ingå i den av Volkswagen ägda sammeltaxitjänsten Moia. De kör redan med specialbyggda eldrivna bussar i tyska Hamburg och från 2025 ska även de självkörande ID-Buzz sättas i trafik.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!