Grekland vill införa försäljningsstopp för nya fossilbilar 2030

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 nov 2021

När biltillverkare anger årtal för när de ska ha ställt om till eldrift lämnas ibland en bakdörr öppen för fortsatt försäljning av bensin- och dieselbilar. Orsaken anges vara att elektrifieringen kommit olika långt på olika marknader. Även inom Europa är i alla fall laddinfrastrukturen bättre utbyggd i nordväst jämfört med sydöst.

Men nu går ändå Grekland före och meddelar att landet planerar ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från år 2030.

Redan tidigare, år 2025, måste alla nya taxibilar i landets två största städer Aten och Thessaloniki vara eldrivna. Den för turistindustrin viktiga hyrbilsmarknaden får samma år också nya regler att förhålla sig till: en tredjedel av alla nya hyrbilar måste då vara eldrivna.

Grekland vill sänka landets utsläpp av växthusgaser med 55 procent till år 2030. Intressant vore att veta i jämförelse med vilket år, men det är inget som anges i målet.

De nya reglerna kring bilar spelar där en viktig roll i planen som även innefattar bostäder och framställning av energi.

Utsläppen ska fortsätta minska fram till 2050 då Grekland vill vara klimatneutralt. Sveriges mål är att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser från år 2045. Som en del i det ska försäljningen av nya fossilbilar fasas ut i Sverige till år 2030 och fossila drivmedel till år 2040.

På ön Astypalea pågår sedan tidigare ett forskningsprojekt kring att ställa om ett helt samhälle till hållbara alternativ. I somras bidrog Volkswagen med en speciallackerad version av elsuven ID.4 till projektet som blev Greklands först eldrivna polisbil. Ett uppenbart problem var att majoriteten av strömmen på Astypalea kommer från dieselgeneratorer – något som planeras att ersättas med solceller.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!