Nya funktioner och enklare laddning med Volkswagens elbilar
Carl Undéhn
16 dec 2021
Infrastrukturen för laddning hänger inte med i ökningen av antalet elbilar. Även själva laddupplevelsen har i många fall förbättringspotential. Att det är saker som utgör hinder för att fler ska välja elbil inser även tillverkarna.
Volkswagen presenterar nu en ny satsning som ska göra laddning och energi till två av tillverkarens kärnverksamheter. Och med det lovas också en bättre och enklare upplevelse vid laddstolpen.
– En allmän förbättringen av laddinfrastruktur är avgörande för att snabba på ökningen av elbilar. Att ladda måste bli enklare och lättare att integrera i de dagliga aktiviteterna, säger Silke Bagschick som är ansvarig för marknadsföring av elbilar hos Volkswagen.
Från och med nästa år kommer Volkswagens elbilar i ID-familjen få funktionen Plug & Charge. Det är en öppen standard som gör att bilen kan kommunicera direkt med laddstolpen. Med det behövs det inte längre något kort eller tag för att ladda och betalningen sker genom Volkswagens laddtjänst We Charge.
Funktionen ska till en början finnas tillgänglig på laddstolpar från Ionity och Eon, samt bensinmackarna Aral och BP i Europa. När tjänsten även utökas till fler aktörer i Sverige är inte klart ännu, men Volkswagen säger att de för diskussioner med andra ”stora partners”.
Bättre laddning med ny mjukvara
Med version 3.0 av Volkswagens mjukvara, som kommer förinstallerad hos ID.5 och senare även till ID.3 och ID.4, höjs laddeffekten från dagens 125 kW till 135 kW. För ID.5 GTX höjs den ytterligare till 150 kW, vilket enligt Volkswagen beror på att det sitter andra batterier i den versionen.
Version 3.0 ska det även göra det lättare att planera laddstopp under en långresa. Förutom att se var laddstolparna finns i navigationen går det att ställa in hur mycket du vill ladda och om stolparna är lediga.
Det läggs också till ett batteriskötselläge som ska skydda batteriet vid laddning och förlänga dess livstid genom att begränsa laddningen till 80 procent av batteriets kapacitet.
I veckan förde M Sverige fram kritik mot Volkswagens skötselråd om att inte parkera ID-modeller över ett dygn ute om temperaturen är under minus 30 grader. M Sverige menar att det gör att bilarna inte då går att använda i ett land med vinterklimat som hos oss.
Att Volkswagen har problem med batterierna och att den nya funktionen med batteriskötsel är ett resultat av det är enligt Volkswagen inte fallet.
– Nej, det är en bekvämlighetstjänst. De flesta laddar sina bilar hemma och och det vore synd om de då glömmer bilen på laddnig så att den alltid laddar till 100 procent. Men det är inget som påverkar garantin utan finns bara där om man vill för att hjälpa till, säger Silke Bagschik.
”Powerbank på hjul”
Volkswagen ser elbilen som en ”Power Bank på hjul” och tror att de kommer spela en avgörande roll för att balansera ut framtidens elnät. Enligt Volkswagen gick Tyskland år 2019 miste om 6 500 GWh förnyelsebart producerad el för att det inte fanns någon möjlighet att lagra den.
Alla modeller i ID-familjen med det större batteripaketet på 77 kWh kommer från nästa år även kunna dela med sig av ström.
– Det kan leda till att kunder kan ladda gratis genom att dela med sig av energi till elnätet med tvåvägsladdning. Du måste inte göra det, men det är ett sätt att sänka dina kostnader och samtidigt bidra till mer stabilitet av elnätet. Det är en win-win-situtaion, sa Elke Bagschik vid en genomgång av den nya funktionen.
För att det ska vara möjligt att dela med sig av ström till elnätet eller det egna huset måste du också ha en laddbox som klarar det.