Rivian expanderar med ny fabrik trots problem med tillverkning
Carl Undéhn
17 dec 2021
När Tesla skulle få igång massproduktion av Model 3 beskrev Elon Musk det med orden ”six months of production hell”, alltså ett halvårs helvete med att få allt att fungera.
Att gå från prototyp till serietillverkning är något alla nya biltillverkare kämpar med. Även Rivian, som nu sammanfattar de senaste månaderna sedan tillverkning av den eldrivna pickupen R1T drog igång i september.
Enligt Rivians chef Robert Scaringe har det varit svårare än tänkt att skala upp produktionen. Enligt planen skulle 1 200 exemplar av R1T tillverkas fram tills årsskiftet. Så blir nu inte fallet och målet kommer missas med några hundra bilar.
Det var inte populärt bland investerare och Rivians aktie sjönk med 11 procent. Rivian har varit en riktig börsraket och värderas bland annat högre än Ford, som investerat stort i företaget. Tanken var att Ford skulle använda sig av Rivians teknik för att utveckla egna elbilar. För några veckor sedan meddela däremot Ford att de avslutar det tekniska samarbetet med Rivian.
Trots problemen med tillverkning och sänkt aktiekurs satsar Rivian fortsatt framåt. En ny fabrik ska byggas i delstaten Georgia till en kostand av 5 miljarder dollar, omkring 45 miljarder kronor. Arbetet med den ska börja nästa år och när den står klar år 2024 ska där byggas 400 000 bilar per år.
Även den nuvarande fabriken i delstaten Illinois ska växa och årsproduktionen öka från 150 000 till 200 000 bilar.
Rivian räknar alltså med att snart få ordning på ”helvetet” kring tillverkning. Men även längre fram kan Rivian dra lärdom av Teslas erfarenheter. När tillverkningen av Model 3 till slut kommit igång kom nästa helvete i form av att leverera bilarna till kund.