Arbetsmaskiner och konverteringar – GM satsar brett på eldrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 dec 2021

Amerikanska General Motors lägger stort hopp till att elektrifiering åter ska lyfta koncernen till forna nivåer och stärka dess märken på båda sidor av Atlanten. Därför ska det nu göras ett nytt försök att etablera sig i Europa, som GM lämnade med försäljningen av Opel till PSA 2017.

Cadillac blir det första märket som åter ska börja säljas här. Med fokus på eldrift får vi alltså kanske se Cadillacs första elbil Lyriq här snart. Om det även finns planer att lansera jättebilen GMC Hummer EV i Europa känns däremot mindre troligt.

Totalt satsar General Motors 35 miljarder dollar, omkring 320 miljarder kronor, fram till 2025 på elbilar och självkörning. Och nu får vi veta att satsningen sträcker sig även till andra områden än personbilar. Planen är att erbjuda teknik för eldrift till aktörer inom många olika branscher.

– När företag i många branscher försöker minska sin miljöpåverkan har GM en unik position för att vara ledande, inte bara genom spännande nya elbilar i alla våra märken, utan även genom ytterligare tekniktillämpningar, och vi ser fram emot att ta med oss kunder – befintliga och nya – på vår resa mot nollutsläpp, säger Travis Hester som är ansvarig för utveckling av elektrifiering i ett uttalande.

Med både elbilar och nya affärsområden räknar General Motors med att de stora investeringarna också ska leda till stora vinster. Bara marknaden för komponenter till elektrifiering tror de kommer vara värd 20 miljarder dollar år 2030.

GM vill sälja komponenter för elektrifiering av arbetsmaskiner

Det handlar om arbetsmaskiner för industrin och utveckling av eldrift för fartyg. Men även marknaden för att konvertera fossilbilar till eldrift är ett område som General Motors tror kommer växa.

För det utvecklas bland annat ett konverteringskit av Chevrolet i samarbete med företaget Lingenfelter Performance Engineering. De har tidigare specialiserat sig på tuning av gamla Chervrolet-modeller men har nu visat upp en konverterad El Camino från 1972 med ett batteripaketpå 66 kWh.

Lingenfelter Performance Engineering ska nu bli först ut av en rad officiella konverterare som General Motors samarbetar med.

Trots satsningen på konverteringar förblir det med största sannolikhet ändå en nischprodukt. Viktigare för omställningen och för att erbjuda komponenter till andra branscher är utvecklingen av plattformen Ultium och batteripaketen med samma namn.

– I takt med att vi utvecklar vår Ultium-plattform och andra utsläppsfria tekniker räknar vi med mindre, mer prisvärda och mer flexibla komponenter och erbjudanden med tiden, sa Travis Hester.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!