Nissan startar tillverkning av prototyper för solid state-batterier
Carl Undéhn
8 apr 2022
Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi investerar över 300 miljarder kronor i en satsning som ska leda till 35 nya elbilar år 2030. Inom samarbetet är det japanska Nissan som tagit på sig ledartröjan för utvecklingen av batterier. Och strategin är att både sänka kostnaden rejält mot idag och få till volymtillverkning av solid state-batterier.
Flera tillverkar sätter sitt hopp till tekniken med batterier med fast i stället för flytande elektrolyt. Det ska ge batterier med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet. Problemet hittills är att ingen lyckats med ekvationen att få tillverkningen att gå ihop ekonomiskt.
Men Nissan lovar masstillverkning av elbilar med solid state-batterier från 2028. Redan 2024 ska en pilotanläggning för det komma igång i Yokohama och nu meddelas ett första steg på vägen mot det.
Nissan meddelar att de nu har en anläggning för tillverkning av prototyper av celler för solid state-batterier. Där ska olika material testas för att kunna uppnå det andra steget i tillverkarens batteristrategi: sänkta kostnader.
Till 2028 siktar Nissan på att kunna tillverka solid state-batteriet till en kostnad av 75 dollar per kWh. Några år senare ska priset pressas ytterligare till 65 dollar per kWh.
100 dollar per kWh har länge setts som en brytpunkt för när elbilar verkligen ska kunna konkurrera prismässigt med fossilbilar. Tillfälligt har produktionskostnaden sjunkit under det vid några tillfällen.
Det genomsnittliga priset för tillverkning av litiumjonceller förra året på 101 doller per kWh och för batteripaket 132 dollar per kWh, enligt en sammanställning från BloombergNEF.