Audi Urbansphere är din privata bubbla i storstadsdjungeln

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 apr 2022

Inom loppet av några veckor förra hösten visade Audi upp de två koncepten Skysphere och Grandsphere. Med eldrift, avancerad självkörning och stort fokus på en avslappnande interiör visade de båda bilarna hur Audi tänker sig framtiden.

Redan från början lovades tre koncept på temat och nu, ett halvår senare, är det dags för Urbansphere. Med det tar sig Audi an ett för tillverkaren nytt segment och presenterar vad som bäst kan beskrivas som en minibuss. Med en längd på hela 5,51 meter och över två meter bred är det Audis största konceptbil någonsin.

Men de tänkta kunderna är inte svenska familjer på jakt efter en praktisk bil för att köra barnen och dess kompisar till fotbollsträningen. Urbansphere har trots sina stora yttermått nämligen endast plats för fyra personer. Konceptet är i stället framtaget för de som bor i kinesiska megastäder med fler invånare än hela Skandinavien tillsammans.

– Det handlar inte bara om plats. Självklart vill vi ha den bästa designen och tekniken på insidan. Men vi tittar på hur platsen används och vad vi vill göra i bilen, säger Christian Becker från Audis studio för interiördesign.

Ännu mer än i de andra två Sphere-koncepten är det alltså insidan som här spelar huvudrollen. Audi har designat bilen inifrån och ut för att skapa en både avslappnande och effektiv plats i den kaotiska storstaden.

– Audi urbansphere-konceptet erbjuder alla passagerare ett stort antal alternativ för att använda denna frihet för att ge en högst personlig upplevelse i bilen: kommunikation eller avkoppling, att arbeta eller dra sig tillbaka i en privat sfär. Genom det förvandlas den från en ren bil till en ”upplevelseenhet”, förklarar Audi-chefen Markus Duesmann.

Interiörens färger går i en avslappnande ljust brun och beige kulör. Materialvalen är genomgående trä i dörrpaneler och instrumentbräda samt ull och återvunna syntetiska textilier för säten, golv och innertak.

Horisontella linjer utmed dörrarnas insida förhöjer intrycket av rymd. För att skapa en mer enhetlig interiör hittas heller inga skärmar på instrumentbrädan. I stället projiceras bilder och information direkt på träpanelen.

I dörrsidorna hitta också samma scrollhjul som i Grandsphere för inställningar som kan styras genom gester utan att röra det. Andra funktioner styrs med blicken eller röststyrning, men inte heller det ska behövas särskilt ofta. Systemet ska i stället lära sig vad användaren vill.

Kanvas av ljus fram och bak

De fyra loungestolarna kan roteras för att kunna se sina medpassagerare i ansiktet. När det är dags att koppla av går det att luta ryggstödet upp till 60 grader. En genomskinlig OLED-skärm kan hissas ned från taket ifall baksätespassagerarna vill kolla på en film eller delta i en videokonferens.

För en mer privat upplevelse går det att fälla ned avgränsande skärmar mellan stolarna för att på egen hand njuta av en egen skärm och ljudanläggning.

Men helt ska världen utanför inte stängas ute. Urbansphere saknar b-stolpar och hittar du bara en parkering med plats för att svänga ut de stora dörrarna bildas en enorm öppning på sidan av bilen. För extra lyxkänsla när du kliver in projiceras en röd matta på marken framför.

Med stängda dörrar har utsidan från sidan en ganska traditionell utformning. Hjulen på hela 24 tum smälter in väl med bilens stora proportioner och den långt utdragna vindrutan bidrar till en enhetlig kilformad profillinje.

I fronten och bak bjuds vi däremot på ett tredimensionellt ljusspel kallat ”Audi Light Canvas”. Hela grillen fram och bakpartiet kan lysa i olika mönster och färger som är tänkta att användas för att kommunicera med andra bilar. Spelet med ljus går igen i det självlysande paraply som finns i bilen för att lysa upp vägen hem eller synas bättre i trafiken.

75 mils räckvidd och snabb laddning

Urbansphere bygger på Audis nya elbilsplattform PPE, som även används till kommande Audi A6 e-tron och kombin A6 Avant e-tron. Det betyder ett 800-voltssystem och batteripaketet på 120 kWh kan snabbladdas med 270 kW. Från 5-80 procent ska då kunna laddas på under 25 minuter och räckvidden anges till 75 mil.

Precis som koncepten Skysphere och Grandsphere är också Urbansphere självkörande med nivå 4. När det aktiveras försvinner både ratten och pedaler.

Tänkt som en bil för stadsmiljöer är snabb acceleration inte det viktigaste för urbansphere. Viktigare är då styrningen på bakhjulen som gör bilen lättare att manövrera på trånga gator.

Effekten är ändå på 402 hästkrafter och den har ett vridmoment på 690 Nm. Även när bilen lämnar betondjungeln ska den kunna ta sig fram tack vare fyrhjulsdrift med en elmotor på varje axel.

Gemensamt för alla tre Sphere-koncept är att Audi fokuserar på upplevelser som inte har med körning att göra. Kring 2025 siktar Audi på att lansera modeller med självkörning i nivå 4. Hur mycket av det som visats i Skysphere, Grandsphere och nu Urbansphere vi då får se i produktionsfärdiga bilar återstår att se.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: