Tesla planerar för tillverkning av 4680-celler vid Giga Berlin

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 sep 2022

Bygget av Teslas europeiska fabrik utanför Berlin skedde i rekordfart. Men arbetet kantades också av protester från miljöorganisationer som periodvis även stoppade arbetet. Den största konflikten handlade om mängden vatten som Teslas fabrik väntas använda.

Under hela projektet byggde Tesla fabriken utan något officiellt bygglov, som tilldelades först när den stod klar.

Fabriken är ännu inte i gång med full kapacitet och för tillfället byggs omkring 1 000 Model Y i veckan. Nästa år väntas produktion öka till 5 000 bilar i veckan, vilket innebär hälften av målet om att tillverka en halv miljon bilar om året där.

Även batteritillverkning är planerad i anslutning till bilfabriken. För att förhindra att nya konflikter uppstår inför utvidgningen ordnade Tesla i helgen en informationsdag för lokalbefolkningen i regionen.

Vid den kom det också fram fler detaljer kring Teslas planer med Giga Berlin.

På ytterligare 100 hektar ska det bland annat byggas en godstågsstation och logistikcenter. Med det vill Tesla göra sig mindre beroende av den rådande ”just in time”-principen där komponentrer levereras först tätt inpå när de ska användas. De senaste årens problem i leveranskedjor till följd av coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina gör att principen inte längre fungerar.

Exakt när tillverkningen av Teslas nya, runda battericeller 4680 drar i gång där fick vi inte veta. Men eventuellt kan det ske under första kvartalet nästa år. Och redan i år ska det börja tillverkas elmotor på plats. De som används i Model Y tillverkade i Tyskland idag kommer från fabriken i Shanghai.

Oron för hög vattenförbrukning var också något som Tesla säger sig ta på allvar. Förbrukningen ska minskas och Tesla meddelade att det har utarbetats ett nytt koncept. Det innefattar ett slutet kretslopp med återanvändning av vatten.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!