Eldriven Mercedes G-Klass bekräftad till 2024
Carl Undéhn
26 sep 2022
Förra året fick vi veta att Mercedes arbetar på en eldriven version av G-klass. Då presenterades konceptet EQG som bäst kan beskrivas som en futuristisk version av den klassiska terrängbilen.
Karossens räta linjerna och de runda strålkastarna fram har behållits. Baktill har reservhjulet däremot fått stryka på foten för en box att förvara laddkablarna.
Med eldrift ska terrängegenskaperna förbättras med en elmotor för varje hjul för att individuellt kunna styra kraften. Det kan även användas för att imponera på kompisar med en ”tank turn”.
Nu har Mercedes svenske chef Ola Källenius bekräftat att EQG kommer lanseras i mitten av 2024, skriver sajten Autoblog. Ola Källenius ska själv ha varit och provkört och imponerats av prototypen på terrängbana i Österrike.
De tekniska detaljerna för serieversionen av EQG har ännu inte avslöjats. Konceptets drivning med fyra elmotorer och den nyutvecklade stela axeln bak borde hänga med till lanseringen.
Eventuellt blir EQG också den första modellen med batterier från Mercedes samarbete med amerikanska Sila Technologies. De arbetar på en anod innehållande hög halt kisel. Det ska det enligt Mercedes göra det möjligt att kraftigt höja energidensiteten i batteriet.
Dagens batterier använder oftast en anod av grafit. Med kisel går det att öka energilagringskapaciteten, men problem har varit att kiselanoden krymper vid laddning och expanderar vid urladdning för att till slut brista. Sila Technologies, men även svenska forskare, säger sig ha en lösning på problemet.
Mercedes tittar på möjligheten att använda batterier med hög andel kisel för just EQG. Och batterier med högre energidensitet än idag kan nog behövas då EQG förmodligen blir en rejält tung pjäs.