Fem nya elbilar från Toyota till 2026
Carl Undéhn
5 dec 2022
Japanska Toyota har lovat 30 elbilar till 2030. Nu ger Toyota en liten inblick i kommande modeller i den så kallade bZ-serien, där bZ står för ”Beyond Zero” och handlar om utsläppsfria modeller.
Hittills har vi fått elsuven bZ4X. Fram till 2026 ska den få sällskap av ytterligare fem modeller i Europa. Det meddelade Toyota under eventet Kenshiki Forum i Bryssel, där Elbilen var på plats.
Först ut blir en elsuv något mindre än dagens bZ4X. Modellen, som visades både på bilsalongen i Los Angeles i november och vid eventet i Bryssel, går ännu under namnet bZ Compact SUV. Den 4,5 meter långa suven är utvecklad i Frankrike och riktar sig till europeiska kunder med planerad lansering här 2025.
På utsidan bjuder konceptet på ett sportigare intryck än hos bZ4X och ännu större är nyheterna på insdan. Där hittas en betydligt mer avskalad inredning än vad vi brukar se hos Toyota. Om de välvda skärmarna på instrumentpanelen blir kvar i produktionsversionen återstår att se.
Toyota trycker också på att en stor del av inredningen utgörs av naturliga eller återvunna material. Som hos bland annat Nio ska även Toyotas kunder få en digital assistent i bilen som heter Yui. Den ska kommunicera med alla bilens passagerare, även de i baksätet, med både ljud och ljus.
Vid premiären i Los Angeles meddelades ingenting om batteristorlek, räckvidd eller hästkrafter. Det får vi inte veta nu heller och det är alltså oklart om det sportiga utseendet avspeglas i prestandan.
Även Toyotas lyxmärke Lexus är en del av satstningen på eldrift. Tanken är att Lexus ska leda omställningen och bli helt elektriskt i Europa från 2030. Under Kenshiki Forum bekräftades nu att sportbilskonceptet Lexus Electrified Sport ska sättas i produktion. Bilen visades redan förra året när Toyota berättade om sina planer på 30 elbilar till 2030.
Konceptet fanns på plats i Bryssel och är en lika delar futuristisk som klassisk sportvagn. Även här är de tekniska detaljerna få, men 0-100 km/h ska gå på omkring två sekunder och räckvidden anges upp mot 70 mil.
När vi får se produktionsversionen på gatan och om den då även utrustas med solid state-batterier fick vi inget svar på. Men den tekniske chefen Takashi Watanabe avslöjade också att de experimenterat med en manuell växelspak i bilen för att ge den en mer klassisk körkänsla.
Vad de övriga fyra planerade lanseringarna i bZ-serien fram till 2026 är avslöjas inte. Året innan, 2025, räknar Toyota med att helt eldrivna modeller kommer utgöra 10 procent av försäljningen i Europa. Stort fokus kommer alltså även under de närmsta åren ligga på tillverkarens hybridmodeller.
Toyota ser en styrka i att kunna erbjuda olika drivlinor, vilket de menar ger alla en möjlighet att köra så miljövänligt som möjligt. Med närvaro på 170 olika marknader är de noga med att påpeka att utvecklingen i elektrifieringen ser olika ut på olika håll i världen.
I Toyotas strategi ingår som bekant även vätgas, något de i alla fall hittills varit ganska ensamma om. Förutom vätgasbilen Mirai görs också försök att köra racingbilar med modifierade förbränningsmotorer som drivs direkt av vätgas, alltså utan bränsleceller.
Tekniken enligt Toyota utvecklad till 40 procent. Om de någonsin går hela vägen med det och sätter tekniken i serieproduktion är ännu för tidigt för att säga. Men nu visas i alla fall ännu ett försök i form av kompaktsuven Corolla Cross H2 Concept. Den turbomatade 1,6-litersmotorn drivs av vätgas och ska testas på allmänna vägar i Japan i vinter.