Porsche avslöjar mer om tekniken hos eldrivna Macan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jan 2023

Porsches nästa elbil efter Taycan blir en eldriven ny version av dagens suv Macan. Egentligen skulle vi i år få se den ute på vägarna. Men problem med utvecklingen av mjukvara har gjort att Porsche skjutit upp lanseringen till 2024.

Nu berättar den tyska tillverkaren i alla fall mer om tekniken i bilen och då med fokus på batteriet. Det kommer ha en kapacitet på 100 kWh – brutto. Hur mycket av energin som verkligen kommer finnas tillgänglig har ännu inte avslöjats. Men omkring 90 kWh är att räkna med vilket kan ge den eldrivna Macan en räckvidd i alla fall 50 mil. Porsche själva talar om en ”räckvidd lämplig för långa resor”.

PPE-platformen från Porsche och Audi

I det innefattas även möjligheten att kunna ladda snabbt och där ser Macan ut att kunna bli marknadsledande. Med som mest 270 kW är Porsche Taycan idag den elbil som laddar snabbast.

Precis som Taycan får också Macan ett 800-voltssystem för snabb laddning. Men tack vare att Macan använder sig av den nya elbilsplattformen PPE lovar Porsche nu en laddeffekt på över 270 kW, utan att nämna någon exakt siffra.

Men att ladda från 5 till 80 procent ska ta mindre än 25 minuter.

En intressant detalj som nu bekräftas kring Macan är ryktet om att batteriet får vad som kallas ”bankladdning”. Med det ska batteriet kunna dela upp sig i två banker som laddas samtidigt när bilen kopplas in till en laddare med lägre effekt. Med resultatet att batteriet fylls snabbare än om det laddats som en enhet.

Om det är teknik vi kan vänta oss även i Audis kommande elsuv Q6 e-tron återstår att se. Både den och Macan använder den av Porsche och Audi gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE och delar alltså mycket teknik med varandra.

Till skillnad från Porsche har Audi inte skjutit på sina planer att i alla fall presentera Q6 e-tron i år. Om den även kommer att börja säljas innan 2023 gått över i 2024 är däremot oklart.

Porsche berättar också lite om elmotorerna hos Macan som är av en nyutvecklad version. Genom att använda sig av halvledare med kiselkarbid minskas värmeutvecklingen vilket ska ge mer energieffektiva elmotorer.

Då Porsche lyfter fram att PPE-plattformen är framtagen för både bak- och fyrhjulsdrift får vi anta att det planeras versioner av Macan med båda delarna. Den maximala effekten anges till 450 kW, eller 612 hästkrafter, och ett vridmoment på 1 000 Nm.

För lite extra körglädje i kurvorna ska Porsche även erbjuda en Performance-bakvagn. Där har elmotorn placerats längre bak vilket också lägger mer vikt på bakvagnen. Tillsammans ”dynamisk” fördelning av kraften på bakaxeln och styrning på bakhjulen ska det gå extra bra – och förmodligen vara extra roligt – att gasa sig ur kurvorna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!